Roofvogel?

Gestart door koenv, juni 08, 2020, 13:57:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

koenv

Vorige week vrijdag om 21u16 een valkachtige gezien die vanop de grond weggejaagd werd door een koppel kraaien. Hij vloog over mijn hoofd en ging een honderdtal meter op een boomtak zitten voor een tiental minuten. In eerste instantie dacht ik nog aan een Turkse Tortel, maar hij maakte niet het vliegende geluid ervan. Hij had een bruin-grijze kleur en was van grootte rond de 35 à 40 cm.

Mijn opzoekingswerk thuis bracht niet veel soelaas (jonge boomvalk of slechtvalk??) en ik heb het uiteindelijk niet ingevoerd. Deze middag (12u41) zag ik hem echter opnieuw in mijn tuin voorbij vliegen. En mijn interesse was opnieuw gewekt. Hij was donkergrijsbruin en vloog relatief laag over de afsluiten en heggen.

Iemand die op basis van deze (vage) beschrijvingen zou kunnen helpen?
mvg

Koen

OJGoreng

Gedrag (laag over tuinheg vliegend jagend aan het eind van de dag) klinkt mee eerder als sperwer dan valk in de oren. Dat klopt ook met beschreven formaat en kleur. In dit filmpje een jonge vogel; oudere vogels zijn veel grijzer. Lijkt dat erop?
Met vriendelijke groet, Zainal

koenv

Volgens mij was de vogel die ik gezien heb, kleiner en had hij niet zo'n schakeringen op de borst. Hij was relatief effen op de borst. Alles gebeurt natuurlijk wel in een flits, dus ik kan me hier serieus in vergissen.

Als ik de waarnemingen er op na sla, merk ik dat er in de buurt toch wel vaak sperwers gezien worden. Ik zal het op een sperwer houden, maar omdat ik niet zeker ben, zal ik hem niet invoeren als waarneming. Bedankt

(wel een zeer indrukwekkend filmpje)
mvg

Koen

OJGoreng

Citaat van: koenv op juni 08, 2020, 16:39:22 PM
Volgens mij was de vogel die ik gezien heb, kleiner

Sperwerman is de kleinste roofvogel die we hebben in de zomermaanden. Bij volwassen vogels zijn de streepjes fijner, waardoor de borst effen gekleurd lijkt als ze langsschieten.
Met vriendelijke groet, Zainal

OJGoreng

Nog even voor de zekerheid... niet toevallig een koekoek in de buurt gehoord, de laatste tijd? Dat kan natuurlijk ook nog.
Met vriendelijke groet, Zainal

koenv

Dagelijks hoor ik hier wel één of meerdere koekoeken roepen
mvg

Koen

OJGoreng

Koekoeken kunnen er ook erg valkachtig uitzien en vliegen vaak laag over begroeiing; ze worden door andere vogels, inclusief kraaien, ook net zo belaagd als roofvogels. Leek het op zoiets?



Met vriendelijke groet, Zainal

koenv

Dit zal hem inderdaad zijn. Bedankt voor de hulp.
mvg

Koen