Embargo jagende / vliegende Blauwe kiekendief

Gestart door escher, januari 26, 2019, 09:33:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

escher

Kan het embargo verhaal voor vliegende / jagende Blauwe kiekendieven (in de winter) (op Vlieland) uitgezet worden door iemand die daar voor geautoriseerd is. Slaat natuurlijk nergens op. Voor een broedgeval is er ooit om gevraagd. Dat is begrijpelijk, maar overvliegende/jagende Blauwe kiekendieven onder embargo zetten het gehele jaar door gaat natuurlijk wel wat ver in mijn optiek. Ik kan dit als regiomoderator Vlieland schijnbaar niet.
https://waarneming.nl/waarneming/view/166911926
Groeten Carl Zuhorn
Groeten Carl Zuhorn

escher

Toch wel bizar dat er niemand van de admins en of hisko hier een reactie op geeft. Zelfs wanneer ik mijn waarnemingen meegeef niet zeker te zijn en op escape zet is er niemand die een reactie geeft. Er is hier toch vast wel iemand die me bij kan praten wat hier de achterliggende gedachte van is en kan zorgen dat niet broedverdachte vogels gewoon te zien zijn voor een ieder!!
Groeten Carl Zuhorn

OJGoreng

Voor het geval je ook geïnteresseerd bent in de mening van een niet-admin die er dus niets mee te maken heeft: ik vind het zo gek nog niet. Het verbinden van een embargo aan een correct ingevoerde gedragscode leidt ertoe dat zodra iemand een keer géén correcte gedragscode invoert bij een broedgeval (het standaard "ter plaatse") het embargo meteen niet in werking treedt en de waarneming voor iedereen zichtbaar is. Dat ondermijnt het hele idee achter een embargo.
In mijn regio staan ijsvogelbroedgevallen allemaal onder embargo, en dat embargo is wél aan gedragscodes gekoppeld. Ik zie nu geregeld foto's van ijsvogels bij een nest op foto's verschijnen, waarbij de ingevoerde gedragscode inderdaad steeds "ter plaatse" is. Op die manier worden al die verborgen locaties mogelijk langzamerhand alsnog algemeen bekend, en dat is niet echt handig.

Ik ben wel met je eens dat het misschien wat minder zinnig is om voor kiekendieven dat embargo ook buiten de broedtijd, wanneer ze dus op allerlei plekken kunnen opduiken, te laten doorlopen. Dat werkt misschien zelfs wel contraproductief, want als ik nu een waarneming van een blauwe kiekendief automatisch op embargo zie gaan die ik in invoer, weet ik dat vogels op die locatie broedverdacht kunnen zijn; het overkwam me een paar weken geleden (volgens de gegevens bij die waarneming verloopt dat embargo overigens gewoon in september).

Overigens vind ik niet dat een embargo ervoor zorgt dat vogels niet "gewoon te zien zijn". Te zien blijven ze. Waarnemers moeten er alleen wel zelf tegenaan lopen en krijgen de locatiegegevens niet op een gouden lepeltje voorgekauwd in hun mond gedrukt. Of dat nou zo erg is... Als mensen weer wat meer overgeleverd raken aan wat ze zelf ontdekken kan ik me zo voorstellen dat het op termijn leidt tot gemiddeld wat kortere jaarlijsten maar veel betere determineervaardigheden. Dat lijkt me winst.
Met vriendelijke groet, Zainal