gele luzernevlinder onzeker

Gestart door guidor, november 27, 2018, 15:20:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

guidor

k zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164603019
onzeker Gele luzernevlinder - Colias hyale gezien op 2018-11-15 Brouwersdam - Noordzeezijde - noord van Spuisluis
Foto's:












Toelichting:
Ongelukkige linkerachtervleugel. Valt dit binnen de variatie van hyale? Doen me twijfelen: uitgebreide donkere bestuiving achtervleugel, felle oranje vlek. Wat met croceus f. helice (of zelfs alfacariensis of erate)?
Ik heb het exemplaar nog. Een collectie geïnteresseerd?
bij voorbaat dank Guido Rappé

Jacob Molenaar

Ik heb me er niet echt in verdiept, maar volgens mij zijn er flink wat vlindertwitchers naar Zuid-Limburg afgereisd dit jaar om een luzernevlinder met zo'n vergelijkbare felle gele vlek, en die zijn nu met DNA-analyse bezig om te kijken of het C. alfacariensis is. Wellicht reageert er iemand die die exemplaren gezien heeft/aan het onderzoeken is?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Rayan Majoor

Citaat van: Jacob Molenaar op november 27, 2018, 16:23:22 PM
Ik heb me er niet echt in verdiept, maar volgens mij zijn er flink wat vlindertwitchers naar Zuid-Limburg afgereisd dit jaar om een luzernevlinder met zo'n vergelijkbare felle gele vlek, en die zijn nu met DNA-analyse bezig om te kijken of het C. alfacariensis is. Wellicht reageert er iemand die die exemplaren gezien heeft/aan het onderzoeken is?
de gele vlek zie je bij veel soorten luzernevlinders. Kijk maar eens bij http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Colias_Hyale , http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Colias_Erate en colias croceus f. helice
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jacob Molenaar

Ik houd m'n mond al  ;) :-X
Dan vraag ik me nu wel af wat er afwijkend was aan de vlinders in Zuid-Limburg dit jaar?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Rayan Majoor

Geen idee, ik heb er eigenlijk niets van gehoord... :rolleyes:
maar goed dat je het wel noemt, altijd handig om alle opties in overweging te nemen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jacob Molenaar

Citaat van: Rayan Majoor op november 27, 2018, 16:36:46 PM
Geen idee, ik heb er eigenlijk niets van gehoord... :rolleyes:
maar goed dat je het wel noemt, altijd handig om alle opties in overweging te nemen.
Gele vlek wordt bij verschillende waarnemingen uit dit rijtje genoemd.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

caliprobola

Citaat van: Jacob Molenaar op november 27, 2018, 16:23:22 PM
Ik heb me er niet echt in verdiept, maar volgens mij zijn er flink wat vlindertwitchers naar Zuid-Limburg afgereisd dit jaar om een luzernevlinder met zo'n vergelijkbare felle gele vlek, en die zijn nu met DNA-analyse bezig om te kijken of het C. alfacariensis is. Wellicht reageert er iemand die die exemplaren gezien heeft/aan het onderzoeken is?
Het helpt uiteraard om je er wel wat in te verdiepen. Dan zouden al die vlindertwitchers die naar Zuid-Limburg zijn afgezakt geweten hebben dat ze meer dan waarschijnlijk een gewone gele luzernevlinder zouden te zien krijgen en dan zou jij zien dat de foto's hier een bleek vrouwtje oranje luzernevlinder tonen.

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)