Beverratten bij de buren (Nutria)

Gestart door Freek Verkerk, november 24, 2018, 22:10:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Kennelijk had ik deze soort vergeten, terwijl ze zich elders explosief vermeerderen. https://www.weser-kurier.de/region/wuemme-zeitung_artikel,-die-invasion-der-nutria-_arid,1786069.html  Maar in Nederland zijn ze ook al (lang) aangekomen.  https://waarneming.nl/soort/maps/1490?from=2012-11-24&to=2018-11-24&show_heatmap=0&method=0&count_ex=0&only_valid=0&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie= 

Mogelijk gaan de aantallen in Nederland ook nog toenemen, alhoewel ik begrijp dat er al flink jacht op gemaakt wordt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

migratorius

Beverrat zit volgens mij in NRW overal. De lokale bevolking vindt ze geweldig. Dweilen met de kraan open!

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op november 25, 2018, 20:34:24 PMBeverrat zit volgens mij in NRW overal. De lokale bevolking vindt ze geweldig. Dweilen met de kraan open!

Bij vleermuisinventarisaties de afgelopen jaren in NRW heb ik in een flink deel van de waterlopen en plassen waar ik tijdens veldwerk heb gestaan beverratten waargenomen, zonder dat ik er moeite voor heb hoeven te doen. De soort is daar werkelijk heel gewoon te noemen...

Het is momenteel zo dat in een aantal gebieden direct over de grens in Duitsland de bestrijding van beverratten wordt gedaan door Nederlandse vangers. Dit in een poging om de influx van de soort vanuit Duitsland naar Nederland zoveel mogelijk te beperken.
Met vriendelijke groet, Rob

Freek Verkerk

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2018, 21:04:38 PM
Citaat van: migratorius op november 25, 2018, 20:34:24 PMBeverrat zit volgens mij in NRW overal. De lokale bevolking vindt ze geweldig. Dweilen met de kraan open!

Bij vleermuisinventarisaties de afgelopen jaren in NRW heb ik in een flink deel van de waterlopen en plassen waar ik tijdens veldwerk heb gestaan beverratten waargenomen, zonder dat ik er moeite voor heb hoeven te doen. De soort is daar werkelijk heel gewoon te noemen...

Het is momenteel zo dat in een aantal gebieden direct over de grens in Duitsland de bestrijding van beverratten wordt gedaan door Nederlandse vangers. Dit in een poging om de influx van de soort vanuit Duitsland naar Nederland zoveel mogelijk te beperken.
In Nederland worden ze bestreden omdat ze dijken en walkanten ondergraven. Vervelend dus in Nederland; Koeien breken hun poten en polders gaan lekken. In Duitsland heeft men minder polders en speelt dat probleem veel minder. Dat is onderdaad dweilen met de kraan open.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk