Hoofdmenu

Plant onbekend.

Gestart door AaWeeHa, november 23, 2018, 14:02:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

AaWeeHa

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164805464
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-11-23 Nietap - Natuurschoon / Vagevuur e.o.
Foto's:












bij voorbaat dank Albert-Willem Hummel

Margreet Kwh

Munt? Blaadje gekneusd en geroken?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Rien Ondersteijn

Ik vind m zo weinig tanden hebben voor Munt...
Ik zie er wel een Ereprijs in.[Bos?]
Groene groe[n]tjes.Rien.

AaWeeHa

Citaat van: Margreet Kwh op november 23, 2018, 18:10:23 PM
Munt? Blaadje gekneusd en geroken?

Jup, niets geroken. Daarnaast vond ik de steel nogal hard en taai.

AaWeeHa

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 23, 2018, 19:29:59 PM
Ik vind m zo weinig tanden hebben voor Munt...
Ik zie er wel een Ereprijs in.[Bos?]

Zou mij niets verbazen. De plant komt in het gebied op meerdere plaatsten voor. Daarnaast zijn de bramen, hazelaars en meidoorns bij de singel verwijderd en krijgen veel planten nu een kans. Dus we gaan de Dekkers en van Noordjes daar weer vaker tegenkomen  ;D

AaWeeHa


Hannie Luijten

Lijkt mij ook een Ereprijs.
Groet, Hannie

pierrevanvooren

indien de stengel niet vierkant is, wat zo lijkt, is het geen Labiaat. Indien je een stuk stengel hebt waar duidelijk de haren in 2 rijen staan, wat ik ook denk te zien, dan mag je deze plant op Gewone ereprijs zetten...
grtjs Pierre

AaWeeHa

Citaat van: pierrevanvooren op november 24, 2018, 08:04:52 AM
indien de stengel niet vierkant is, wat zo lijkt, is het geen Labiaat. Indien je een stuk stengel hebt waar duidelijk de haren in 2 rijen staan, wat ik ook denk te zien, dan mag je deze plant op Gewone ereprijs zetten...
grtjs Pierre

Zoiets Pierre?



Rien Ondersteijn

Citaat van: pierrevanvooren op november 24, 2018, 08:04:52 AM
indien de stengel niet vierkant is, wat zo lijkt, is het geen Labiaat. Indien je een stuk stengel hebt waar duidelijk de haren in 2 rijen staan, wat ik ook denk te zien, dan mag je deze plant op Gewone ereprijs zetten...
grtjs Pierre

Zou ik maar niet doen-Gewone heeft nooit gesteeld blad..
Bos lijkt me de juiste-blijkt daar ook voor te komen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

AaWeeHa

Ik heb er voorlopig maar een Ereprijs Spec. van gemaakt.

pierrevanvooren

een foto van een dwarse doorsnede van een gepast stukje stengel zou de beharing mooi kunnen tonen. Dat "zittend" zijn van de bladen is een kenmerk voor bladen in een bloeiende spruit (zittend of kort gesteeld) en is hier niet van toepassing. Het komt jammer genoeg al te vaak voor dat men zo'n kenmerken dan gaat gebruiken voor vegetatieve planten zoals hier...
grtjs Pierre

Datura

Op de eerste foto kijk je recht op 1 rij haren op de stengel, ik ben het dus met Pierre eens: Gewone ereprijs.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

pierrevanvooren

Ha, nooit gedacht dat ik steun zou krijgen van een doornappel, prikt een beetje maar dat geeft niet ;)

AaWeeHa

Gewone ereprijs it is, dank u allemaal! ;D :duim: