Vervaging boserebia

Gestart door Daandrukker, november 22, 2018, 16:48:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daandrukker

Ik wilde weten of de boserebia's in Oost België hun tweejaarlijkse ontwikkeling in even of oneven jaren tot ontwikkeling komen (we kwamen er namelijk achter dat een aantal zadelsprinkhaanpopulaties in Nederland alleen in oneven jaren aanwezig is). Nu zijn echter de statistieken van dat beest vervaagd. Is dat expres gedaan om twitchers te ontmoedigen? Of is dat een foutje?

Het zou naar mijn idee verantwoord zijn om dit soort dingen gewoon zichtbaar houden. In mijn optiek gaat het toch iets te ver om ook dit te vervagen. Het gaat namelijk om een enorm interessant fenomeen waarbij we naar de oorzaken alleen nog maar kunnen gissen, maar waarbij het vast en zeker te maken heeft met een catastrofale gebeurtenis in het verleden in een randpopulatie. Hopelijk kan dit nog teruggedraaid worden.

Indien dit expres is gedaan hoor ik ook graag de redenatie!

Groetjes,
Daan
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

caliprobola

#1
Hoi Daan, eerst en vooral is dit eigenlijk iets waar de Waalse beheerders het laatste oordeel over zouden moeten hebben. Wel kan ik zeggen dat boserebia 1 van de meest kwetsbare soorten van België is (samen met morgenrood en steppeparelmoer) met voor zo ver ik weet nog slechts 1 echte populatie overblijvend. Ik vermoed dus (maar ik zit niet aan de pc) dat de soort voor die locatie op embargo staat en dat je daardoor zelfs geen statistiekgegevens kan raadplegen, gezien de kwetsbaarheid van de populatie te begrijpen. Ik kan je alvast zeggen dat de Belgische boserebia's eveneens (vooral?) in de oneven jaren vliegen, dat gegeven wordt ook buiten waarnemingen.be, bv in de Waalse dagvlinderatlas, vermeld. Zie bv http://biodiversite.wallonie.be/fr/erebia-ligea.html?IDD=50333920&IDC=276#ecologie
CiteerEn Wallonie, l'espèce s'observe presque exclusivement les années impaires.

cvsw123

Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)