Ruwe pissebed? Extremadura

Gestart door vanmiddelkoop, november 22, 2018, 14:07:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

 Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/164779587
Ruwe pissebed - Porcellio scaber gezien op 2018-04-24 Spain - Almaraz
Foto's:






bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

mberg

Dag Betty,

Dit is meer in de richting van Porcellionides.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Lijkt qua vorm wel, maar de kleuren/patronen kloppen niet. In het verleden heb ik wel eens met Iberische pissebedden zitten puzzelen, maar het zijn erg veel en erg matig gedocumenteerd soorten ...   :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Jaaaa, wat nu he????

Hart. groet Betty

Arp

Wat ik bedoelde met mijn antwoord, is dat in elk geval de Porcellionides soorten die ik ken voor mijn gevoel niet lekker op hun plek vallen voor deze, maar qua habitus zit het wel in die richting.

Zet voorlopig maar weg als Porcellionides spec. - ik heb nog meer oude vragen met Iberische beesten liggen en heb daar al een zwik voorwerk voor gedaan, dus tegen de tijd dat ik weer wat moed verzameld heb ga ik wel weer eens proberen het allemaal beter op een rij te krijgen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Porcellionides spec lukt niet, heb ik hem maar zolang op onzeker gezet.
Bedankt Arp en succes :)

mberg

Hej Betty,

Probleem met zuidelijke pissebedden (of bodemdieren in het algemeen) is dat de diversiteit oneindig veel groter is dan bij ons met nog veel onbeschreven soorten. Dat maakt een determinatie vanaf een foto erg lastig tenzij het een opvallen beest is (wat kleur of vorm betreft). Zou dus best iets anders dan Porcellionides kunnen zijn, het was mijn eerste suggestie op basis van vorm en matte uiterlijk.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

vanmiddelkoop

Ha Matty,

Dus eigenlijk gewoon niet te doen...

Vr groet Betty