Hoofdmenu

Wisteria

Gestart door Hanneke Waller, november 22, 2018, 11:00:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hanneke Waller

Hallo,

Op 20-08-2018 vonden we een vegetatieve Wisteria in Amsterdam Nieuw Sloten. Vermoedelijk W. sinensis.
Kenmerken: verdikte bladsteelvoet, bladvoet meer wigvormig dan afgerond, 9 deelblaadjes, bovenkant blad kaal, onderkant blad alleen nog wat beharing op de hoofdnerf. Blad ongeveer 22 cm lang. Bij "Blumen in Schwaben" kom je dan uit bij Wisteria sinensis. Zie bijgaande foto's.

Een validator is van mening dat deze waarneming voor de veiligheid beter als Wisteria spec. kan worden benoemd, omdat het aantal deelblaadjes in vegetatief stadium nog niet voldoende betrouwbaar is.

Kan iemand hier misschien iets meer over zeggen? Is W. spec. beter of kan iemand bevestigen dat dit W. sinensis is?

Alvast dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Hanneke Waller

Rien Ondersteijn

#1
Hanneke-t was beter geweest om via deze waarneming hier terecht te komen, zodat wij de waarneming zélf kunnen zien.Bijv wat misschien de beweegredenen waren van de Admins etc.
Sinensis en Floribunda hebben t verschil dat de éen links draaiend en de ander rechts windt.
Voor definitieve keus zou je zeker de bloemen én de bladeren moeten hebben, dus een volwassen plant.
Omdat een onvolwassen plant meestal nog niet álle goede kenmerken heeft.

Wel-om dan tóch je gelijk te zoeken[want dat lijkt de bedoeling] kun je t beste terug gaan en in de naaste omgeving naar de moederplant gaan zoeken en die determineren[via de eigenaar w.s.].
Maar om eerlijk te zijn: Wisteria heb ik nog nooit uitgezaaid gezien[ik woon in Brabant],maar altijd met uitlopers...
--dus de moederplant zal niet ver weg zijn--
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hanneke Waller

Beste Rien,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben nog niet zo ervaren op het Forum. Vorige keer kreeg ik de tip om de foto's meteen eraan te hangen en dat heb ik gedaan.
Hierbij alsnog de link naar de waarneming zelf: https://waarneming.nl/waarneming/view/161649844. Zoals je kunt zien, nodigt Niels Eimers mij juist uit om de waarneming op het Forum voor te leggen. Omdat ik ervan wil leren, heb ik die uitnodiging opgevolgd.

Een volgende keer zal ik bij Wisteria extra zoeken naar de moederplant.
Voor nu houden we het dan maar op Wisteria spec.

Met vriendelijke groet,
Hanneke Waller

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Beste Hanneke,

Je kunt bij een waarneming rechts een knop vinden 'determineren via het forum'. Als je die aanklikt krijg je een stukje 'code' dat je hier op het forum kunt inplakken. Daarmee krijgen wij hier in het forum direct de link naar de waarneming en tegelijk de foto's te zien.

Willemien
groet, Willemien Troelstra

Hanneke Waller

Hallo Willemien,
Dank je wel! Dat lijkt me een stuk simpeler.
Met vriendelijke groeten,
Hanneke