Matkop uit te sluiten? (wordt in dit gebied bijna nooit waargenomen)

Gestart door hoven, november 21, 2018, 20:17:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164759388
onzeker Glanskop - Poecile palustris gezien op 2018-11-21 Amersfoort - DierenPark Amersfoort
Foto's:






bij voorbaat dank Alrik Hoven
Mvg,
Alrik

Vincent Hart

Hard kenmerk niet te zien, secundaire kenmerken slecht te beoordelen maar ik zie niets dat aanleiding geeft aan Glanskop te twijfelen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Oenanthe

Ik ook niet, maar zoals je zegt: harde kenmerken zijn niet te zien, dus is er ook geen reden om matkop op voorhand uit te sluiten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op november 21, 2018, 20:29:23 PM
Hard kenmerk niet te zien, secundaire kenmerken slecht te beoordelen maar ik zie niets dat aanleiding geeft aan Glanskop te twijfelen.

Eens en van mij mag deze goedgekeurd worden als Glanskop hoor: het best zichtbare (beoordeelbare) secundaire kenmerk is de 2-kleurige wangstreek (volgens Engels onderzoek toch nog 'goed' voor 65% .. B)) en gevoegd bij de algemene indruk (vooruit: "jizz"), verspreidingsinfo allemaal OK. Niet één kenmerk of gegeven is hier pro Matkop...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: Oenanthe op november 21, 2018, 20:33:42 PM
Ik ook niet, maar zoals je zegt: harde kenmerken zijn niet te zien, dus is er ook geen reden om matkop op voorhand uit te sluiten.
Er is geen aanleiding om matkop te overwegen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Cygnus

Volgens mij is dit niet de manier waarop een determinatie tot stand zou moeten komen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

joost kaha

hier aan de oostrand van utrecht komen veel glanskoppen voor.  er is nog nooit een matkop gemeld met bewijs.
(toch regelmatig ingevoerd als zodanig).
dan zou je matkop als zeldzame vogel willen behandelen; pas bij bewijs is het er 1?
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

frankneijts

Citaat van: joost kaha op november 25, 2018, 12:50:56 PM
hier aan de oostrand van utrecht komen veel glanskoppen voor.  er is nog nooit een matkop gemeld met bewijs.
(toch regelmatig ingevoerd als zodanig).
dan zou je matkop als zeldzame vogel willen behandelen; pas bij bewijs is het er 1?

Lijkt me een prima stelling Joost: Matkoppen worden in die regio uitsluitend aanvaard op basis van overtuigende foto's, video en/of geluidsopnames.
Het omgekeerde geldt in ZO-Brabant Joost: Glanskop is hier extreem zeldzaam al worden ze vrij regelmatig ingevoerd maar vrijwel altijd zonder bewijs.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Simric

De roep van een matkop en glanskop zijn totaal anders. Heb je de vogel gehoord of ken je de roepen?
Mvg, R.G.

OJGoreng

Citaat van: Cygnus op november 22, 2018, 11:13:22 AM
Volgens mij is dit niet de manier waarop een determinatie tot stand zou moeten komen.

Mee eens. Is normaliter niet de praktijk dat als er bewijsmateriaal bij een waarneming wordt geleverd, de waarneming puur op grond van dat bewijs wordt beoordeeld? Als het bewijsmateriaal geen uitsluitsel kan geven, is de waarneming in principe niet te beoordelen...

(En zonder bewijsmateriaal is het een glanskop obv waarschijnlijkheid, dat dan weer wel ;)).
Met vriendelijke groet, Zainal

mgieskens

Citaat van: OJGoreng op november 28, 2018, 19:36:07 PM
(En zonder bewijsmateriaal is het een glanskop obv waarschijnlijkheid, dat dan weer wel ;)).
Alleen heet dat dan weer anders: Goedgekeurd op basis van kennisregels.
Voorop gesteld dat dat van toepassing is op die plaats en tijd.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op november 28, 2018, 19:36:07 PM
Citaat van: Cygnus op november 22, 2018, 11:13:22 AM
Volgens mij is dit niet de manier waarop een determinatie tot stand zou moeten komen.

Mee eens. Is normaliter niet de praktijk dat als er bewijsmateriaal bij een waarneming wordt geleverd, de waarneming puur op grond van dat bewijs wordt beoordeeld? Als het bewijsmateriaal geen uitsluitsel kan geven, is de waarneming in principe niet te beoordelen...

(En zonder bewijsmateriaal is het een glanskop obv waarschijnlijkheid, dat dan weer wel ;)).

Ik denk dat we in di geval best een uitzondering kunnen maken: eigenlijk wijst (vrijwel..) alles op Glanskop en helemaal niks op Matkop. Alleen zuiver theoretisch zouden we dan Matkop niet helemáál uit kunnen sluiten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

Citaat van: frankneijts op november 28, 2018, 21:07:59 PM
Alleen zuiver theoretisch zouden we dan Matkop niet helemáál uit kunnen sluiten.

Op de oorspronkelijke vraag of een Matkop is uit te sluiten is het antwoord dus Nee.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankneijts

Citaat van: Cygnus op november 28, 2018, 22:06:05 PM
Citaat van: frankneijts op november 28, 2018, 21:07:59 PM
Alleen zuiver theoretisch zouden we dan Matkop niet helemáál uit kunnen sluiten.

Op de oorspronkelijke vraag of een Matkop is uit te sluiten is het antwoord dus Nee.

Zuiver theoretisch (we kunnen het bijna diagnostische lichte snavelvlekje niet zien/beoordelen) niet maar puur praktisch gezien is het antwoord 'ja' omdat er niks te bedenken valt waarom we hier in positieve zin vóór Matkop zouden stemmen .. Nogmaals: dit is een uitzonderlijk probleem.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Het lijkt me vooral uitzonderlijk moeilijk doen obv matige foto's.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hoven

Dank allen voor deze levendige discussie. Matkop is dus niet uit te sluiten, maar omdat het zeer onwaarschijnlijk is hou ik het inderdaad op Glanskop.
Mvg,
Alrik