zie ik nou een ring? Kokardezaagbek Bleiswijk

Gestart door hrusser, november 29, 2018, 14:20:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

hrusser

Er wordt al een tijdje een onvolwassen Kokardezaagbek waargenomen bij Bleiswijk (ZH) en er wordt door tot nu toe iedereen die daar bij betrokken is, of als waarnemer of als admin, vanuit gegaan dat de vogel ongeringd is, maar ik meen toch echt op een foto van de poetsende vogel een (rood)bruine ring aan de bovenzijde van de linkerpoot te zien op de rand van de veren. Het gaat om een foto van Jonathan Leeuwis die ook erg mooi op zijn weblog te zien is (te bereiken via zijn waarneming op waarneming.nl). Ik dring er toch echt op aan dat iedereen deze foto eens goed bekijkt. Ik doe dat omdat bij de Kokardezaagbek van de Haarrijnse plas ook pas na uiterst nauwkeurige bestudering van stills en foto's een ring werd vastgesteld (waar overigens nog discussie over is) en dat nadat iedereen (waaronder ik) eerder geen ring konden vaststellen en er vanuit gingen dat de vogel ongeringd was. Ik suggereer niet dat de vogel van de Haarrijnse plas en die van Bleiswijk dezelfde vogel zijn, maar wel dat het 2 gevallen zijn die qua "wel of niet geringd?" op elkaar lijken. Maar het geeft overigens wel weer aan hoe lastig het vaststellen van wel of geen ring bij een zwemmende vogel is.


frankneijts

Tja, met dergelijke foto's kom je daar nooit uit, dat blijft 'welles-nietes'. Let bijv. eens op de onderstaartdekveren: het lijkt wel alsof de lichte delen erop gepenseeld zijn.. Niet dat ik wil zeggen dat dat die 'ring' er eventueel op geverfd is maar simpelweg dat de kwaliteit van de foto niet goed genoeg is om met zekerheid te zeggen of dat inderdaad een ring is. Kwestie van wachten op (veel) betere foto's!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

En dan blijft dus - zoals eerder aangekaart - opgaan dat de foto's niet onomstotelijk de afwezigheid van een ring bewijzen waardoor CDNA normaal gesproken de vogel niet zal aanvaarden...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op november 29, 2018, 17:59:02 PM
En dan blijft dus - zoals eerder aangekaart - opgaan dat de foto's niet onomstotelijk de afwezigheid van een ring bewijzen waardoor CDNA normaal gesproken de vogel niet zal aanvaarden...

Inderdaad.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Werd er bij een grote tafeleend in Castricum niet ooit na vele maanden twitchen een wingtag ontdekt? Toen werd ie alsnog naar de prullenbak verwezen. Kijkt daar nog iemand naar in dit geval?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Edwin Russer

Citaat van: Oenanthe op november 29, 2018, 18:49:04 PM
Werd er bij een grote tafeleend in Castricum niet ooit na vele maanden twitchen een wingtag ontdekt? Toen werd ie alsnog naar de prullenbak verwezen. Kijkt daar nog iemand naar in dit geval?

Maarten, het grappige is wel dat dezelfde vogel gewoon nog steeds op de Britse lijst staat😉
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Cornelis Fokker

Toch merkwaardig dat we naar een ring blijven zoeken om de tibia van een eend? Of heeft iemand daar al ergens gevonden dat dat gebeurt? Zie ook het andere topic over (deze?) kokardezaagbek.
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

jonathan leeuwis.

Ik moet zeggen, ik zie er zelf geen ring in. En ook vind ik het raar dat we gaan zoeken naar een ring helemaal boven aan de poten. Heb veel foto's gezocht van geringde eenden, maar deze dragen de ringen allemaal lager.

Maar goed, los van ring of niet, deze vogel lijkt veel op de vogel van Vleuten. Zowel deze vogel, als die van Vleuten, lijken het zelfde hapje uit de vleugel te hebben.

hrusser

#10
Of het nou een ring is, daar valt natuurlijk over te discussiëren maar er is toch iets vreemds te zien wat volgens mij daar niet hoort te zijn? Er wordt nu door een aantal mensen gedaan of er helemaal niets te zien is, maar dat vindt ik wel erg gemakkelijk bekeken en beoordeelt. Misschien is het een wondje of een litteken of een verdikking door een ziekte aan de poten? Maar ja, een ring lijkt mij ook niet helemaal uit te sluiten, ook al zit hij ter hoogte van de tibia.  Afijn, het is verdomde lastig. Dat de vogel van Bleiswijk dezelfde zou zijn als die van de Haarrijnse plas wordt door de vergelijking van de foto's door Jonathan redelijk aannemelijk gemaakt, maar stel dat de CDNA dat overneemt, dan kan dat de vogel van Bleiswijk mogelijkerwijs geen goed doen want de Haarrijnse vogel heeft nog een groter vraagteken qua ring als die van Bleiswijk.

Oscar Balm

Voordat de CDNA ook maar iets gaat vinden van de Bleiswijk vogel zal deze toch moeten worden ingediend.
Dat lijkt nu nog niet gebeurd te zijn.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Guus Peterse

Voordat de CDNA iets gaat vinden, moet ie eerst weer vertrokken zijn toch?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bram Rijksen

Mijn advies: zet alle camera's in de videomodus en maak filmopnames tijdens het duiken en poetsen. De kans dat je op een goede stil iets kan vaststellen of uitsluiten is m.i. vele malen groter dan bij een foto.

Vincent Hart

Citaat van: Edwin Russer op november 29, 2018, 19:35:23 PM
Citaat van: Oenanthe op november 29, 2018, 18:49:04 PM
Werd er bij een grote tafeleend in Castricum niet ooit na vele maanden twitchen een wingtag ontdekt? Toen werd ie alsnog naar de prullenbak verwezen. Kijkt daar nog iemand naar in dit geval?

Maarten, het grappige is wel dat dezelfde vogel gewoon nog steeds op de Britse lijst staat😉
Vele jaren zelfs
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

Citaat van: Vincent Hart op november 29, 2018, 17:59:02 PM
En dan blijft dus - zoals eerder aangekaart - opgaan dat de foto's niet onomstotelijk de afwezigheid van een ring bewijzen waardoor CDNA normaal gesproken de vogel niet zal aanvaarden...

Ik kan wel een paar voorbeelden aandragen van watervogels waarvan de tibia slechter (of helemaal niet!) op de foto staan dan deze, dus deze logica wordt blijkbaar niet gehanteerd. Het lijkt mij persoonlijk ook niet nodig want de eerste foto van een tibiaring om een eend moet ik nog steeds zien. Het is wel een interessante discussie; hoeveel van de poot van een omgekeerde-bewijslast-vogel moet op de foto staan voordat hij kan worden aanvaard?
Wat bij deze vogels telkens als ring wordt gezien (volgens mij zijn beide vogels inmiddels aan beide kanten geringd...) is volgens mij niet meer dan het hoogste stuk van de tibia waar wat veren omheen zitten (zoals bijv. deze). Dat in combinatie met wat korrelige plaatjes en voila; een ring. Zelfs deze vogel heeft met een beetje fantasie een tibiaring :).
Edwin Schuller

Vincent Hart

Het lijkt me niet Frank het over de tibia had. Verwar overigens mijn constatering niet met een mening want ik heb me niet in deze vogel verdiept. Dus als ongeringdheid van deze vogel niet valt aan te tonen dan zal de vogel normaal gesproken niet worden aanvaard. Als jij gevallen kent van onterecht aanvaarde eenden, dien ze vooral opnieuw in.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

Bij deze vogels betreffen tot nu toe alle claims de tibia, vandaar :).

Ik ken geen gevallen van onterecht aanvaarde eenden, maar wel gevallen van eenden die aanvaard zijn ondanks dat de tibia niet of nauwelijks op de foto stonden (bijv. Buffelkop, Siberische Taling). Daar heb ik geen moeite mee, want ringen zoeken om tibia vind ik nog steeds een beetje ver gaan. Het punt is dat als het voor andere eenden genoeg is, het voor deze ook moet voldoen. Het feit an sich dat van deze Kokarde er geen haarscherpe foto's van tibia zijn lijkt me dus geen reden om hem niet te aanvaarden.

Uiteraard zal hij niet worden aanvaardt als iemand een foto van een tibia laat zien met een ring eromheen, daar niet van :).
Edwin Schuller

frankneijts

Ik denk dat het allemaal wel duidelijk is Edwin, we vallen in herhaling. Het woord is nu aan de CDNA of ze voortaan (en eventueel met terugwerkende kracht) ook rekening wil gaan houden, i.r.t. een eventuele niet-wilde herkomst, met eventuele ringen/aanhangsels op andere plekken dan de reguliere.
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de commissie besluit dit uitsluitend te doen als er een aanwijzing voor is zoals, in dit geval, de foto's van Bram. Het feit dat er twijfel bestaat of dit wel een ring is en er waarschijnlijk slechts erg weinig vogels op die manier gekenmerkt worden, is dan niet relevant: elk spoor van twijfel = niet aanvaard.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'