Welke plaatjeszwam? Scherpe Collybia?

Gestart door sjaakvantiel, november 20, 2018, 20:52:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164739439
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2018-11-17 Arnhem - Burgers Zoo
Foto's:














Toelichting:
In Burgers Bush. Verwarmde ruimte. Hoge luchtvochtigheid. Lamellen niet (of gedeeltelijk bochtig?)aangehecht. Zijn daarvan weinig soorten in de veldgids en Gerhardt. Kom er niet uit. Kan een inheemse soort zijn, maar qua temperatuur ook een niet of weinig voorkomende soort in Nederland. Zet deze op het form. Materiaal aanwezig voor eventueel microscopisch onderzoek.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

sjaakvantiel

#1
Niemand een idee? Mijn inziens ijkt deze zwam wel op Roodbruine botercollybia. Gelet op de roodbruine hoed, lichte rand van de hoed, een "gezwollen" voet, stugge steel, en creme achtige lamellen. Donsvoetje lijkt me niet. Gelet op de groeiplaats kan het wel een exemplaar dat niet in de gebruikelijke gidsen staat.

e.moors

Een gokje dan: scherpe collybia?
mvg. Eric

sjaakvantiel

#3
Bedankt voor je reactie Eric. De Scherpe heb ik wel tegen het licht gehouden, maar de kleur verschilt m.i. sterk. Ook geen sterke bedonsing/beharing van de steel waargenomen. Kan de Scherpe zo'n echt donker roodbruine kleur hebben? De kleur lijkt mij in de richting van de Exotische. Maar beiden heb ik niet (bewust) gezien, dus een echt vergelijk heb ik niet. Voor zover ik kan zien is het rijke grond (houtsnippers en zo) en geen arm milieu (zand). Verder is de beplanting (sub) tropisch. Zuid-Amerika. Ik heb niet geproefd, dat zal ik nog doen.

sjaakvantiel

#4
Aanvullend de macro foto's, zoals Riet van Oosten van deze collybia heeft gemaakt. Het betreffen hoedhuid hyffen; andere sporen werden niet aangetroffen. Met dank aan Riet. Wellicht dat hierdoor een determinatie tot op de soort kan worden gemaakt. Overigens is er niet meer geproefd. Was al vergaan.