kleintjes op levende eik uit 2008 en nu benoemd!

Gestart door bruggeman, maart 22, 2008, 16:58:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ïk heb geen idee wat dit zijn. De eiken moeten er vol mee ziiten. Op alle tijdens de storm afgewaaide takken zitten ze massaal. Je kunt ze heel makkelijk uit hun holletje halen zonder de onderkant noemenswaard te beschadigen. Natuurlijk hebben ze weer eens geen sporen. Ze zijn taai en vlezig, hebben geen gedifferentieerde buitenkant, bevatten vrij veel gesepteerde gloeocystiden (binnenin het weefsel) en vrij veel vaak dikwandige, vertakte hyphen met inhoud, daarnaast ook dunnere ook met inhoud; aan de onderkant zitten verschillende soorten verspreide bruine insluitsels. Er zijn geen dubbelbrekende elementen. Gespen komen voor, maar gesploze septen ook.

Wie kan me op weg helpen?

groet Ida
groet,
Ida

bruggeman

#1
de zwammetjes.
groet,
Ida

bruggeman

#2
Gloeocystide, ze zijn vaak vrij groot maar varieren ook sterk in grootte. Soms hebbben ze een apicaal staartje zoals deze, vaak ook niet. I

NA EEN UURTJE LIGGEN ALS PREPAPRAAT IN WATER WAS DE INHOUD VAN DE CYSTIDEN GEDESINTEGRGREERD EN WAREN ER DUIDELIJK SEPTEN ZICHTBAAR (GEEN FOTO).
groet,
Ida

bruggeman

#3
de dikwandige hyphen met inhoud
groet,
Ida

bruggeman

De bruine insluitsels aan de basis
groet,
Ida

bruggeman

#5
Septocystide zonder gespen voor zover ik kan zien.
Ik heb nergens incrustaties gezien en er zijn ook geen losliggende dubbelbrekende deeltjes dus ik denk dat noch de cystiden noch de hyphen incrustatie hebben,
groet,
Ida

bruggeman

#6
gesp, er zijn ook septen zonder gespen en septen met korte of lange zijtakjes, waarbij het niet altijd duidelijk is waar de gesp eindigt en de tak begint.
groet,
Ida

bruggeman

#7
Al plaatjes kijkend kwam ik op de mogelijkheid dat het om Colpoma quercinum gaat. Die zit op dode ëikentakken die meestal nog hangen. Dat blijkt te klopeen voor mijn takken (sommige zijn gedeeltelijk ontschorst). Ik zou me een stuk zekerder voelen over de determinatie als ik asci en paraphysen had gezien.

Bovendien ik zie net dat hij in Nderland zeer zeldzaam is. In Zwitserland is hij algemeen, daar had ik me op verkeken, dus het zal wel niet kloppen. Hij lijkt er wel verdacht veel op trouwen.

Komen cystiden eigenlijk wel bij ascomyceten voor? Is het misschien een toch basidomyceet?

Ida
groet,
Ida

Nico Dam

Ida,
Bij mijn weten komen cystiden alleen bij basidiomyceten voor. Maar waarom zouden jouw foto's cystiden tonen, en geen onrijpe asci?
Overigens complimenten voor de manier waarop je de vondst documenteert.
Groet,
Nico

bruggeman

#9
Jonge asci, dat geeft de aankomende mycoloog moed. Ik heb wat takken gered voor de plantsoenendienst ze verwijderd en bij ons in de tuing elegd en nu maar afwachten hoe het er over een poosje uit ziet, ik ben benieuwd of er dan van die wormvormige Colpoma sporen ontstaan,

gr Ida

PS Kun je trouwens zien of  anderszins aantonen of iets een onrijpe ascus is?
groet,
Ida

Stip

Hoi Ida,

Colpoma quercinum is het in ieder geval niet, die is vele malen langer als breed,
Om te zien of het een ascomyceet is zou je een dwarscoupje moeten maken, als je dit mooi dun snijdt kan het als hij in de schors zit goed (heb je tenminste ook nog wat houvast) danzie je of het hymenium een pallisade-achtige structuur heeft.
maar van wat ik gezien heb lijkt niet erg op een asco.

groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

bruggeman

Dank Stip,

Als ik je goed begrijp bedoel je met pallisade-achtige structuur een relatief hoog hymenium bestaande uit loodrecht op het substraat staande parafysen en asci? (

Nat bleek ideze zwam opvallend zacht en liett zich prima snijden. Pallisade structuur als door mij geinterpreteerd heel duidelijk. Het was verder ook leuk want aan de rand waren de paraphysen omgebogen, waarschijnlijk waar ze onder de schors hadden gezeten en geen ruinte hadden gehad om zich te rechten (of bezig waren de schors open te duwen: waar halen ze zoveel kracht vandaan!?)  

Ik wacht maar even af tot hij rijp  is, maar ik vrees dat ik dan wel vastloop want ik heb als het geen Coilpoma is geen enkel macroscopisch aangrijpingspunt.

gr Ida
groet,
Ida

spanjool

#12
Ida en Stip,
ik heb hier ook al sinds de stormen van januari een tak uit mn eik liggen 2mtr lang, schors er nog op, volledig bezet met "spekjes". Op mijn tak zitten wel een aantal langwerpig gevormde, minstens 3Lx1B maar die zijn niet in de meerderheid.
Heb em ook al een paar keer onder de mic gehad want je wil toch weten wat het is en tref ongeveer dezelfde structuren aan als Ida, echter ik heb er de laatste keer ook bij die op asci lijken, dan niet zichtbaar gevuld met sporen maar met een soort belletjes brei. kunnen zich misschien tot sporen ontwikkelen.
De paraphysen lijken meer op een hertegewei, allemaal vertakkingen.
Helaas kan ik nog steeds geen fotos produceren maar dat komt misschien nog, heb hopelijk tijd en in ieder geval voorraad aan zwammetjes genoeg.
Heb er ook al over gehad met Ger van Zanen maar die denkt niet dat het een ascomyceet zal zijn. We zullen zien.

ps dit is als morele steun voor IDA bedoeld. :gap:  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

bruggeman

Dank je Henk. Dat moet wel dezelfde soort zijn! Nu nog een naam. Ik heb het geheel nog even wat zorgvuldiger bekeken. De buitenste laag bestaat uit onregelmatige, wat gekronkelde soms vertakte hyphen, totaal anders dan de kaarsrechte paraphysen van de mij bekende Pezizales-soorten. De zgn jonge asci zijn wel erg onregelmatig gevormd voor asci, bovendien gaan ze soms van boven open en niet om sporen vrij te laten want die zij er niet. Bedoel je met geweiachtige structuren enkelvoudige vertakkingen die zie ik ook wel. Er zal me trouwens wel wat ontgaan ook want mijn coupe is niet echt dun.
Ik voeg een foto bij van een vertakking (in de buitenste laag, het jomnge hymenium neem ik aan).
groet,
Ida

bruggeman

nog eentje nu een iets langere tak
groet,
Ida

bruggeman

#15
nu nog zo'n onregelmatige cystide
groet,
Ida

bruggeman

#16
en eentje met open top
groet,
Ida

spanjool

Ida dit gaat echt niets worden, laat ze maar es een paar maandjes liggen en dan kijken we weer.
Ik had er trouwens complete geweien in en niet even zomaar een aftakkinkje.
Wat jij een cystide noemt was bij mij veel meooier recht en leek behoorlijk op een asci en idd met dezelfde inhoud lijkt het.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Stip

Hoi Ida,

Naar mijn idee is dit niet een pallisade-achtige structuur, wat ik van jouw foto's meen te zien is het een Hyphomyceet of Coelomyceet waarbij de sporen aan de bovenkant uit de hyphen komen.
Ik denk dat ik ook maar eens afgewaaide eikentakken ga zoeken :wacko:

groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

bruggeman

#19
Goed idee Henk
ik laat het een poosje betijene in afwachting van een rijper stadium (straks blijkt het een imperfect en tegen die tijd wegen we allemaal een ONS.

Je vind ze vast Stip en anders heb ik er nog wel een paar over. Tip zoek na regen want  bij droogte sluiten ze en dan zie je haast niet (foto),


gr van Ida
groet,
Ida

bruggeman

Ik was wat duf gisteren en heb inmiddels eens goed gekeken naar Hypho- en Coelomyceten. Imperfecti dus en ik weer eens dom reageren. Enfin, zo leert men.....


gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

#21
Ik heb overwogen dit maar te laten voor wat het is, maar het is toch wel grappig en leerzaam even stil te staan bij de moeizaam tot stand gekomen naamgeving van dit materiaal.

Dit namelijk Achroomyces disciformis van de eerste (van meerdere) keren dat ik hem vond. Hij heeft maanden hier in de tuin gelegen, dicht en onzichtbaar bij droog weer en open en opvallend bij nat weer. Onvermoeibaar spul, net dennenappels.

Waarom kwamen we er niet uit? Ten eerste had ik geen ervaring met auricularia-basidien (en zelfs met ervaring zijn ze vaak lastig te herkennen) en had dus ook niet de karakteristieke sterigmata gefotografeerd. Ik meen trouwens op sommige foto's nu vaag iets van septa en sterigmata te herkennen (pijltjes!) Ten tweede dacht dat het om eiken ging en de zomer erna bleken het linden te zijn. Onvoldoende en verkeerde infromatie dus.

Wat kunnen we hier van leren? Als je een microscoop heb kijk dan voor de lol eens naar de basidien van een judasoor. Je heb dat type basidien dan in elk geval ooit eens gezien. Ten tweede een goede mycoloog hoort zijn bomen minstens zo goed te kennen als zijn zwammen.
En last but not least, het is toch leuk weer te zien dat Henk zo aardig voor me op de bres sprong. Ik ben troowens benieuwd of zijn takken ook lindentakken waren met hetzelfde spul er op.
groet,
Ida

Marian Jagers

Mooi Ida,

De aanhoudster wint, zo te lezen en ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=115110.0.html. :duim:
Als je materiaal genoeg hebt van beide soorten dan zou je het kunnen bewaren voor het Cristella-weekend. Lijkt me mooi om te bekijken en zo alledaags zijn ze niet.

Groeten Marian

Corryabbink

Hallo Ida,
Ook op uitgewaaide takken van Linde, als de determinatie tenminste goed is. Een vozig ding.
http://waarneming.nl/waarneming/view/3935407?_popup=1
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

#24
IK ga er naar uitkijken Corry, ik vind onder schors wel kleine asco's ,maar dat zijn andere.

En Marian, met alle plezier maar ik heb een veel beter plan. Volgens mij is deze soort mogelijk helemaal niet zo zeldzaam. Hij wordt alleen makkelijk gemist. Ten eerste omdat veel gemeenten afgebroken takken snel verwijderen en ten tweede omdat hij alleen bij nat weer opvalt. Sinds ik hem op naam gebracht heb ben ik naar twee andere lanen met linden gegaan en op beide plekken heb ik de soort ook gevonden. Ik ken hem nu uit Utrecht, Bunnik en Zeist. Misschien iets om met zijn allen uit te zoeken net als met de inmiddels beroemde myxos uit de supermarkt?
groet,
Ida

Marian Jagers

#25
Tja, die myxo's waren leuk. In een van de tuincentra stond op een gegeven moment in de koopjeshoek een kar met afgeprijsde bollen. Over de 100 stuks en zeker 1/5 deel was begroeid met slijmzwammen. Tuincentra blij met mij en ikke blij :rolleye: maar ik heb me ingehouden ........ er stonden er al een aantal thuis.

Inderdaad, evenzo snel als dat maandag de windvlagen op kwamen zetten, er diverse bomen omgingen en het bezaaid lag met takken .......... even zo snel is alles weer opgeruimd. Maar ik zal eens rondneuzen. Als er bij jou in de buurt soms een hele oude Linde staat? Kijk dan eens uit naar Holwaya mucida (Schulzer) Korf & Abawi. Zie NMV site, Bijzondere waarnemingen http://www.mycologen.nl/   "27 november 2009: Holwaya mucida nieuw in Nederland". Gek ding en toevallig kreeg ik daarvan de sporen onder de mic. te zien, even zo vreemd.
Groeten Marian

bruggeman

Ga ik doen, maar de meeste lindes hier zijn nog niet zo oud. Ik ben benieuwd of je wat zult vinden, Ik heb ook al een bevriende Engelse mycoloog geprobeerd aan het werk te zetten. Uit Engeland is het ding nog helemaal niet bekend. Spannend dus allemaal!
groet,
Ida

bruggeman

Citaat van: Corryabbink op juli 15, 2010, 21:08:53 PM
Hallo Ida,
Ook op uitgewaaide takken van Linde, als de determinatie tenminste goed is. Een vozig ding.
http://waarneming.nl/waarneming/view/3935407?_popup=1

Gevonden Corry, op meerdere plekken zelfs en steeds massaal net als bij jou. Ik zag het plaatje in Ellis lijkt er inderdaad erg op. Leuk ding en erg karakteristiek.

Achromyces ken ik nu uit Zeist, Bunnik, de Bilt en de Uithof, In de binnenstad van Utrecht heb ik wel gezocht maar niets gevonden. Nu ga ik er alleen nog maar naar zoeken op de zandgronden.
groet,
Ida

Corryabbink

Citaat van: bruggeman op juli 25, 2010, 13:43:38 PM
Citaat van: Corryabbink op juli 15, 2010, 21:08:53 PM
Hallo Ida,
Ook op uitgewaaide takken van Linde, als de determinatie tenminste goed is. Een vozig ding.
http://waarneming.nl/waarneming/view/3935407?_popup=1

Gevonden Corry, op meerdere plekken zelfs en steeds massaal net als bij jou. Ik zag het plaatje in Ellis lijkt er inderdaad erg op. Leuk ding en erg karakteristiek.

Achromyces ken ik nu uit Zeist, Bunnik, de Bilt en de Uithof, In de binnenstad van Utrecht heb ik wel gezocht maar niets gevonden. Nu ga ik er alleen nog maar naar zoeken op de zandgronden.
Hallo Ida,
Dat is leuk dat jij de door mij genoemde soort nu ook gevonden hebt. Zit al jaren in mijn Linde. De Linde gaat door de aanwezigheid van die soort wel achteruit. Ook als er nauwelijks wind is vallen de takkken/takjes naar beneden.
Achromyces ken ik nog niet maar wie weet................
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"