Zoekplaatje Chrysosplenium

Gestart door markmeijrink, maart 22, 2008, 14:09:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

Beste forumleden,

bijgesloten een foto van een oever aan een bronbeekje die een zeldzaambostype ontsluit (Goudveil-Essenbos). Naar mijn mening is op de foto echter maar één soort Chrysosplenium (oppositifolium) te vinden. Maar misschien kijk ik er overheen? Er staat ook Glechoma hederacea tussen of toch Chrysosplenium alternifolium?

Alvast bedankt


Mark

markmeijrink

Nog een zoekplaatje

han.endt

#2
Ik zie op de eerste foto geen hondsdraf. Alleen speenkruid en..... Op de tweede foto staat inderdaad ook een sliert hondsdraf.

markmeijrink

Dan nog een keer de eerste foto met de potentiële alternifolium kanshebber(s) wit omcirkeld.

han.endt

#4
Sorry, ik zie nu dat ook vraagt om welk goudveil het gaat. Paarbladig, Ch. oppositifolium. Het stengelblad staat niet alleen tegenover elkaar, maar is ook glad en rond. Ik zou niet met zekerheid durven zeggen dat er ook Ch. alternifolium tussen staat, hoewel sommige blaadjes daar wel wat op lijken.

han.endt

#5
Ik hou bij de omcirkelde plantjes toch wel hondsdraf ook als mogelijkheid. Die in de rechter cirkel is misschien wel een (kleine) brandnetel.

markmeijrink

Ok, mij leek het geen alternifolium. Op de onderstaande foto de tegenoverstaande bladen van C. oppositifolium  omcirkeld. Het gebied is helaas niet toegankelijk dus de foto zijn met een telelens genomen. Kon dus niet ter plekke determineren.  

markmeijrink

#7
Nog een foto waarop de tegenoverstaande bladen van C. oppositifolium zichtbaar zijn.

markmeijrink

Voor de volledigheid, in het bos stond oa Witte klaverzuring / Oxalis acetosella

han.endt

#9
En Gevlekte Aronskelk of zie ik het verkeerd?


Voor alle duidelijkheid. Ik bedoelde ook oppositifolium.

markmeijrink

Dan het bos, met oa Gevlekte aronskelk / Arum maculata, Slanke sleutelbloem / Primula elatior en aan de oever waarschijnlijk weer een Chrysosplenium-soort.

markmeijrink

CiteerEn Gevlekte Aronskelk of zie ik het verkeerd?


Voor alle duidelijkheid. Ik bedoelde ook oppositifolium.
:duim: Idd Gevl. aronskelk. Tussen de regels doorlezend begreep ik dat je C. oppositifolium bedoelde.

Mark

markmeijrink

O, ja wanneer er meer soorten op foto's herkend kunnen worden, graag.

han.endt

Ik zie in ieder geval met zekerheid de Grote Brandnetel, maar daar zit je niet echt op te wachten lijkt me zo :D.

markmeijrink

#14
Waarom niet, ik beschouwde hem als vanzelfsprekend. Ik ben vandaag mijn excursie gaan voorbereiden in de hoop kensoorten van het (Goudveil-Essenbos / Carici remotae-Fraxinetum) te vinden, maar helaas staan alle kensoorten in het bos en vanaf het pad dus niet zichtbaar. Langs de rand van het bronbeekje is een stukje Vogelkers-Essenbos (Pruno-Fraxinetum) of althans delen daarvan te vinden met Knikkend nagelkruid (Geum urbanum) als zeldzaamheid en tevens kensoort, die er 4 jaar geleden nog (al) wel stond.

bhendrikx

(een deel van) de grote brandnetel lijkt me gele dovenetel.
Groeten Bart

han.endt

Citeer(een deel van) de grote brandnetel lijkt me gele dovenetel.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Windekind

Das m.i. ook het plantje op de eerste foto waar wit omcirkeld is en dan wel het linkerplantje. Is dit op Middachten Mark ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

markmeijrink

CiteerDas m.i. ook het plantje op de eerste foto waar wit omcirkeld is en dan wel het linkerplantje. Is dit op Middachten Mark ?
Ja idd  :duim: op Middachten

Gr Mark