Helaas.. Kokardezaagbek Haarrijnse Plas geringd.

Gestart door Bram Rijksen, november 15, 2018, 21:06:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Heb het filmpje met o.a. Edwin gedeeld. Als er hier mensen zijn die precies weten hoe je de frames uit het filmpje kan 'croppen' en publiceren, dan wil ik met alle plezier ook daar het filmpje naar toesturen.. Met alleen een houtje-touwtje foto van een gepauzeerd videobeeld op het beeldscherm van de laptop gaan we het nooit zeker weten, vrees ik..
Ik hoop natuurlijk dat onomstotelijk aangetoond kan worden dat ik ongelijk heb en dat het helemaal geen ring is..

Bram Rijksen

Citaat van: hrusser op november 21, 2018, 01:08:04 AM
...dus is het voor mij een raadsel hoe die eend zijn ring zo goed heeft kunnen verbergen, behalve voor Bram's filmopnames. Je zou nu bijna moeten concluderen, dat de CDNA alleen (zwemmende) Kokardezaagbekken en Buffelkoppen mag aanvaarden als er uitgebreide en langdurige filmopnames van gemaakt zijn, waarvan vele stills van de poetsende vogel stuk voor stuk bekeken zijn en waar vervolgens geen ringen te zien zijn. Dat visuele waarnemingen te kort kunnen schieten was bekend maar daar komen foto's blijkbaar bij.... 

Vond het ook verbazingwekkend dat ik zo weinig mensen (of beter: niemand) video-opnames zag maken op de schaarse momenten dat de vogel zich poetste of aan het duiken was. Had bij de Buffelkop van vorig jaar ook al gemerkt dat je op filmbeelden veel beter dan op foto's kunt beoordelen of er nu wel of niet een ring aanwezig is. Mooi leermoment voor de volgende zwemvlies die ergens opduikt: filmen dat beest!

Edwin Schuller

#32
Om te beginnen heb ik 'm maar eens online gegooid: https://youtu.be/_kcFvUNYv2U. Daar zie je nog niks aan zo, maar het is een begin :).

Edit: hier hetzelfde filmpje maar dan met een mooi slomo stukje erin: https://youtu.be/JE9IlquVwfM.
Edwin Schuller

Edwin Schuller

Heb videostills van het filmpje bij mijn waarneming gegooid: https://waarneming.nl/waarneming/view/164307903.
Ik zie daar geen ring op :).
Edwin Schuller

Jacob Molenaar

Wellicht dezelfde vogel nu tp in de Alblasserwaard? Zie wrn.nl.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Jacob Molenaar

Vogel in de Alblasserwaard heeft eenzelfde klein 'gaatje' op de rechtervleugel, vergelijk deze met deze (foto linksboven). Wel lijkt die van de Alblasserwaard een wit 'streepje' op de borst te hebben, wat ik nog niet terug heb kunnen vinden bij de Vleuten-vogel. Is er iemand die nog andere overeenkomsten/verschillen ziet?
Vleugels zien er iig goed uit, en linkerpoot is ongeringd (alleen nog niet gefotografeerd, maar gezien in het veld). In het veld is ook gezien dat de vogel in ieder geval géén felgekleurde ringen heeft, een klein donker ringetje is uiteraard lastiger te zien...
Zou het kunnen dat het gewoon dezelfde vogel is? Het betreft een vogel in hetzelfde kleed overigens, een eerste winter man.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Guus Peterse

Zou heel goed kunnen. En die van Blijswijk misschien ook wel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

En als het dezelfde vogel is ga je dat eventuele ringetje zonder foto zeker niet zien. Met is al lastig zat. Dus zonder foto's is de vaststelling dat linkerpoot ongeringd is van weinig betekenis.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Wouter van der Ham

#39
Maar dit lijkt me toch een prima ring? Bijna helemaal bovenaan de poot. Is een crop van deze foto: https://waarneming.nl/foto/view/18979727

Lijkt me hier ook een klein beetje zichtbaar : https://waarneming.nl/foto/view/18979730
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Schuller

Dan heeft hij nu dus om beide poten een ring?
Sterk verhaal :).
Sorry, ik zie geen ring.
Edwin Schuller

Jacob Molenaar

Misschien even via Arjan de originele foto's checken? Wat ik zie lijkt aardig op een ring, maar dat dacht ik bij dat filmpje van Bram ook  :blink:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mgieskens

Citaat van: Jacob Molenaar op november 27, 2018, 21:15:49 PM
... Wat ik zie lijkt aardig op een ring, ...
Lijkt is hier inderdaad het juiste woord. Op basis van wat ik hier op de foto's zie kan ik niet eenduidig met zekerheid vaststellen of het echt een ring is of slechts visuele misleiding in de foto.
Mijn eerste idee bij het zien van deze foto was overigens wel ring. Maar ook mijn ogen laten zich soms te makkelijk misleiden door wat ze denken te zien.

Ach ja, het staat al jaren onder mijn berichten  ;)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Edwin Schuller

Op de originele foto is niet veel te zien wat ik hierboven wel of niet zie, dus dat gaat hier weinig helpen.

Net zoals aan de andere poot, zien we hier ook een fraai groepje pixels welke met wat fantasie makkelijk een ring maakt. En als je de 'ring' eenmaal ziet, zie je nooit meer iets anders :). Lijkt mij echter nog steeds niet voldoende om deze af te serveren. Tenminste, niet als ik de huidige lijn van het CDNA aanhoudt waarop bijvoorbeeld ook zeer matig gefotografeerde vogels als Buffelkopeend van IJsselstein en de Siberische Taling van Arnhem staan.

Ik vind het ook wel enigszins apart dat de Kokarde nu door waarneming.nl op ESC is gezet (althans, die suggestie is gedaan aan alle waarnemers) terwijl hij op '(nog) niet te beoordelen' zou moeten staan. Afserveren als escape kan altijd nog indien het CDNA dat oordeel velt.
Edwin Schuller

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

rudi

Nog even over een ring, als die nooit bovenaan wordt geplaatst omdat de ring dan kan afzakken, dan kan een laag geplaatste ring ook omhoog kruipen. Dit geheel terzijde.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Cygnus

Citaat van: rudi op november 30, 2018, 20:29:30 PM
Nog even over een ring, als die nooit bovenaan wordt geplaatst omdat de ring dan kan afzakken, dan kan een laag geplaatste ring ook omhoog kruipen. Dit geheel terzijde.

Klopt, komt bij bijvoorbeeld Kleine Zwanen regelmatig voor. Ook bij Brandganzen heb ik dat wel eens gezien. Het gaat in z'n totaliteit
echter maar om een beperkt aantal gevallen. Bij minder dan 1 procent van de geringde vogels is de ring verschoven.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Edwin Schuller

Waarom wordt een ring nooit bovenaan geplaatst "omdat hij dan kan afzakken"? Dit heeft toch alles met de afleesbaarheid te maken?
Edwin Schuller

garryb

Hoezo? Ik ken legio kooieenden met smalle plastic ringen zonder inscriptie, daar speelt afleesbaarheid dus geen enkele rol in de afweging de tarsi te gebruiken.

frankneijts

Citaat van: garryb op november 30, 2018, 22:39:43 PM
Hoezo? Ik ken legio kooieenden met smalle plastic ringen zonder inscriptie, daar speelt afleesbaarheid dus geen enkele rol in de afweging de tarsi te gebruiken.

Precies: bij kooivogels is afleesbaarheid van ringen lang niet altijd een serieuze optie. Ze kunnen dienen om bijv. een bepaalde jaarklasse te kenmerken, het geslacht o.i.d. en dan is alleen bijv. kleur of plaats vd ring van belang. 
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

De tarsus (loopbeen) is de meest voor de hand liggende plek om een eend te ringen. In het wereldje van de wetenschappelijke eendenringers is er echt niemand die een eend aan de tibia (boven loopbeen) zou ringen. Er is simpelweg geen reden voor, bovendien zit de ring dan tussen de bevedering. Ook bij de eendenhouders en -handelaren zie ik niet zo snel iemand bewust een ring aanbrengen aan de tibia, ringen aan de tarsus is veel voor de hand liggender en veel handiger. De vogels (in gevangenschap) die met een gesloten ring geringd moeten worden krijgen de ring automatisch aan de tarsus, want aan de tibia blijft deze niet zitten. Het gewricht tussen tarsus en tibia is dan nog te klein, de ring zal steeds weer teruggaan naar de tarsus. Is er überhaupt iemand die ooit een ring aan de tibia bij een eend in het wild of in gevangenschap heeft gezien of gefotografeerd? 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

August

Citaat van: Cygnus op november 30, 2018, 23:26:37 PM
De tarsus (loopbeen) is de meest voor de hand liggende plek om een eend te ringen. In het wereldje van de wetenschappelijke eendenringers is er echt niemand die een eend aan de tibia (boven loopbeen) zou ringen. Er is simpelweg geen reden voor, bovendien zit de ring dan tussen de bevedering. Ook bij de eendenhouders en -handelaren zie ik niet zo snel iemand bewust een ring aanbrengen aan de tibia, ringen aan de tarsus is veel voor de hand liggender en veel handiger. De vogels (in gevangenschap) die met een gesloten ring geringd moeten worden krijgen de ring automatisch aan de tarsus, want aan de tibia blijft deze niet zitten. Het gewricht tussen tarsus en tibia is dan nog te klein, de ring zal steeds weer teruggaan naar de tarsus. Is er überhaupt iemand die ooit een ring aan de tibia bij een eend in het wild of in gevangenschap heeft gezien of gefotografeerd?
Bij handelaren en eendenkooi houders kan de ring overal geplaatst worden het is vaak alleen de bedoeling om de vogels van elkaar te onderscheiden stel je hebt 4  jonge vogels en 4 gelijke ringen. Bij vogel 1 gaat de ring links om de tibia , Bij vogel 2  gaat  de ring links om de tarsus, bij vogel 3 gaat de ring om de rechter tibia en bij vogel 4 om de rechter tarsus.
August van Rijn

August

August van Rijn

Edwin Schuller

Als je vogels ringt om ze uit elkaar te houden lijkt het me handig dat je de ringen kan zien, hoe hou je anders die twee geringde tibia vogels uit elkaar? Dus ook dan lijkt me een tarsus de voor de hand liggende plek voor een ring.
Moet ik op je foto een geringde tibia zien?
Edwin Schuller

frankneijts

Citaat van: Edwin Schuller op december 02, 2018, 17:29:51 PM
Als je vogels ringt om ze uit elkaar te houden lijkt het me handig dat je de ringen kan zien, hoe hou je anders die twee geringde tibia vogels uit elkaar? Dus ook dan lijkt me een tarsus de voor de hand liggende plek voor een ring.
Moet ik op je foto een geringde tibia zien?

Eerlijk gezegd zie ik die ring(en) hier ook zo 123 niet, althans niet die om de tibia. Maar in gevangenschap is het belangrijkste dat die ring überhaupt aanwezig is, ook als je die pas ziet als je de vogel in de hand hebt (in een kooi een stuk makkelijker dan buiten .. B)).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Schuller

Bedoel je dan zo'n officiele kweekring? Of een of ander plastic ringetje puur voor de eigen kweker z'n administratie?
Edwin Schuller

watervogel liefhebber

hallo, ik ben nieuw hier, en ik volg dit forum geregeld, ik ben een natuurliefhebber, maar ik hou ook al 20 jaar watervogels als hobby, nu ik volg dit topic van de kuifzaagbek al even, nu het kan ook dat het een ontsnapte is die door de eigenaar vergeten te ringen is, het ringen gebeurt bij eenden binnen de twee weken en half, het kan zijn als de ring te groot is dat hij inderdaad naar boven kan verschoven zijn