Hoofdmenu

huisspitsmuis ?

Gestart door debru050, november 13, 2018, 11:56:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

debru050

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://amersfoort.waarneming.nl/waarneming/view/164519794
Spitsmuis onbekend - Soricidae spec. gezien op 2018-11-07 Amersfoort - Bergkwartier
Foto's:






Toelichting:
Bleek een paar dagen eerder in de keuken in een fles gekropen, waar hij niet meer uit kon.

In de tuin en schuur zitten al lange tijd huisspitsmuizen, maar deze is veel donkerder en zagen we (één dag) in de keuken.

Bij voorbaat dank, Henny de Bruin

Rob Koelman

#1
Huisspitsmuis klopt. Kleur van de vacht is bij deze soort enigszins variabel - variërend tussen bruinig tot meer grijzig. Schijnbare vachtkleur hangt ook af van bijvoorbeeld lichtomstandigheden...
Met vriendelijke groet, Rob

debru050

Bedankt Rob. Ik was er niet zeker van. Die andere spitsmuizen zie ik alleen snel voorbij flitsen als ze mijn pinda komen pakken - ik kan dan net een foto (proberen te) maken. Deze kunnen we nu rustig bekijken.... Mvrgr, Henny

gbeersma

Is hij zelf in die rechtopstaande fles geklommen? :rolleye:   Dat zou ik een hele prestatie vinden. Ik zie al een prachtige Epke Zonderland-achtige actie voor me.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

debru050

Helaas hebben we niet gezien hoe de muis in de fles kroop. Ik heb wel een wildcamera, maar die staat in de kruipruimte om de rat die daar al maanden woont een beetje in de gaten te houden.
De fles stond trouwens niet op de plek van de foto, maar in de keuken naast de koelkast, met wat andere spullen. Daar is het beestje waarschijnlijk opgeklommen en kon zo bij de ingang van de fles. Toch is het verwonderlijk dat de muis zo nodig door die smalle opening naar binnen wilde : er zat niets meer in de fles (die was uitgespoeld). En in de rest van de keuken lag (voor hem) een levensvoorraad zo voor het grijpen !
Wij kunnen hem er door die smalle nek ook niet meer uitkrijgen en hebben de fles nu voor een deel gevuld met alcohol - hij staat dus op sterk water...