Hoofdmenu

huismoeder?

Gestart door gbeersma, november 09, 2018, 16:09:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

gbeersma

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164419899
onzeker Huismoeder - Noctua pronuba gezien op 2018-11-07 Zwolle - Vreugderijkerwaard
Foto's:




bij voorbaat dank,
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

rupsje

lijkt mij correct op het eerste gezicht. Groet,

Herman Damman
rupsje

Rayan Majoor

Klopt, erg mooie foto's weer. Wat voor camera (en, indien je die gebruikt, wat voor lens) gebruik je? Ik ben zelf namelijk aan een nieuwe camera toe en zou ook graag zulke goede foto's kunnen maken. Dat ligt natuurlijk ook erg aan de gebruiker, maar zulke gedetailleerde foto's kan ook niet elke camera maken...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Bedankt voor het compliment. Ik fotografeer ook al wat langer dan jij (ik ben nl. in 1982 met fotograferen begonnen, en heb het inmiddels behoorlijk serieus aangepakt) en mijn apparatuur is zeker goed. Helaas ook duur, zoals dat wel vaker samen gaat. Ik heb een Canon Eos 7D Mark II en dit soort foto's maak ik met een 100mm macrolens 1:2.8 L IS USM, waar ik nog een tussenringetje op gezet heb. De belichting doe ik met een Twin Lite MT-26EX-RT.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Voor een student is dat inderdaad misschien toch net te duur ;)
Maar wie weet voor in de toekomst... in ieder geval bedankt!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

rupsje

Misschien voor de geinteresseerde macro fotografen. Alhoewel ik er zelf niet mee fotografeer, ken ik een aantal mensen dat fotografeert met een Tamron macro lens (90 mm). Een werkelijk fenomenaal haarscherpe lens die je voor ongeveer 650 euro  kunt kopen (voor Canon,Nikon etc). Dus als student met een bij baantje zullen daar zeker mogelijkheden liggen (goede goedkopere weet ik niet). Zelf fotografeer ik vooral met een Sigma 150 mm met een converter van 1,4. Maar dan zit je al snel op 1,75* de prijs van de Tamron. Voor de Tamron verwijs ik je naar de macro-foto's van Tom Kruisink (ik weet dat die al jaren met die lens fotografeert en haarscherpe foto's er mee maakt (ook nog uit de hand).

Groet en mooie foto's toegewenst,

Herman Damman
rupsje

rupsje

Nog een kleine aanvulling. M.i. is de lens (veel) belangrijker dan de body. Zo heb ik jarenlang met een Canon 400D gefotografeerd met prima resultaten. In die serie zijn er de nodige nieuwe geïntroduceerd die nog veel beter zijn (filmfuncties e.d.) en die alleszins redelijk geprijsd zijn. In die serie heb je bovendien "het voordeel" dat er met een cropfactor van ongeveer 1,6 gewerkt wordt.
Dus om het "zeer simpel" te zeggen heb je zonder tussenringen, converter o.i.d. een vergrotingsfactor van ongeveer 1,6.

Groet,

Herman Damman

rupsje

Rayan Majoor

Ook jij erg bedankt voor de tips, Herman! Ik zal er zeker naar kijken :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl