Kogelrond netwatje

Gestart door jan-henk, november 04, 2018, 19:15:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan-henk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164031756
onzeker Kogelrond netwatje - Arcyria globosa gezien op 2018-10-27 Fochteloƫrveen - Drenthe
Foto's:


Toelichting:
Kogelrond netwatje volgens Naturalis. Groei op harig knopkruid
Ik heb het idee dat dit niet het juiste soort is
bij voorbaat dank jan henk

Marian Jagers

Dag Jan-Henk,

Arcyria globosa klopt inderdaad niet.
Jouw vondst is nog onrijp (de kopjes glinsteren nog) en om die reden niet te determineren. Zelfs het geslacht is niet zeker. Physarum? Didymium?
Groeten Marian

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jan-henk

Marian Jagers en Willy dank voor uw reactie.
Is, uw of of iemand die deze rechten heeft, het antwoord niet direckt te plaatsen bij mijn waarneming? dit zie ik veel vaker bij mijn waarnemingen, ik neem niet altijd huiswerk mee vanwege het snel inkrimpen van bepaalde soorten. Om dit soort nog op te weer te bezoeken is het nu te laat denk ik.

Marian Jagers

Dag Jan-Henk,

Het zou eigenlijk beter zijn (goed voor het oefenen van je eigen observatievermogen) als waarnemers details van hun vondsten bij hun waarnemingen zetten, zodat beoordelaars gemakkelijker kunnen doorzien wat er op foto's te zien is.
Voor uitgebreidere uitleg hebben de paddenstoelenadmins meestal geen tijd. Daar is het forum voor.

Ik denk ook dat er van je vondst inmiddels niets meer te zien is.
Groeten Marian

jan-henk

Even een uitleg; Ik loop, ziewat, foto gemaakt (van alles wat ik tegenkom), thuis een soort erbij zoeken (wat voor mij nogal wat tijd inzit) en dan kom je wat tegen wat anders is dat ik normaal zie, maar ja niet goed opgelet om dat de tijd zosnel om is.
Het forum zag ik als bijzaak ik ging er vanuit dat waarnemingen de kennis had waar dan ook het kommetaar weg kwam, maar goed zover.
Ben nog even terug geweest om te kijken dat er nog wat te vinden was, na lang zoeken kwam ik deze nog/weer tegen ik hoop dezelfde soort ,foto bijgevoegd

ps. een briefschrijver ben in niet.

Marian Jagers

Mooi dat je nog eens bent gaan kijken Jan-Henk.
Het lijkt (gezien de vorm) om dezelfde soort te gaan, inmiddels in het rijpe stadium. Er vanuit gaande dat het om dezelfde soort gaat, laat deze foto nog beter zien dat de suggestie Arcyria globosa niet klopt maar bepalen wat het wel is, van deze foto is voor mij niet mogelijk. Ik blijf steken op een Didymium of Physarum.
Sowieso zijn de meeste slijmzwammen werk voor de microscoop. Zie mijn info: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365525.0.

Overigens bekijk ik zelden de database van Waarneming.nl. Ik help liever mensen bij het determineren dan te controleren of wat allemaal is ingevoerd wel correct is. Met ook de hulp van ook Hans van Hooff, die bereid is vondsten te bekijken, https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18045.0, leent dit forum zich hier heel goed voor.
Groeten Marian

jan-henk

Wat van soort moet ik nu benoemen, ik kan bij waarnemingen anders ook verwijderen.
Het opsturen naar van Hooff is mooi, maar in de praktijk wat lastig voor 1 slijmzwam, het zal toch wel even moeten want ik heb nog een paar voor de microscoop, ik zie nog even aan.
Als ik het goed begrijp is handiger, als ik het soort niet weet, eerst het forum aan te bieden?

Marian Jagers

Meer dan invoeren als slijmzwam spec. zit er nu niet in.

Je kunt je foto's hier laten zien. Ik weet aardig waar voor mij de grens ligt wat zo te benoemen is en wat niet.
Doorgaans is 1 vruchtlichaam wel erg weinig om op te sturen maar als je vondst goed gerijpt is, heeft Hans aan 1 vruchtlichaam genoeg. Het is wel handig hem eerst even te mailen of het uitkomt of je iets opstuurt.
Groeten Marian

jan-henk

Hartelijk dank zover, vr groet Jan henk