Hopeloos met vliegen - Muscidae, Helina impuncta ??

Gestart door Arp, november 05, 2018, 13:42:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Vliegen kosten me gewoon teveel tijd - heb me er nooit in verdiept en heb er geen goede sleutels voor slingeren. Na wat gemiskleun bij Tachinidae en Anthomyiidae kom ik bij de Muscidae uit, maar ik vind eigenlijk niks helemaal bevredigend. Meestal klopt de pootkleur niet of is het posticaal-dwarsadertje minder recht ofzo.
De automaat komt met Helina impuncta en daar lijkt inderdaad veel wel enigszins voor te kloppen, al zit ik daar een beetje met de kleur op het cranium (lijkt contrastrijker donker bij de goedgekeurde foto's van H. imp. en ik zie die grote stekel op de voorrand van de costa ("costal spine" vind ik daarvoor in het Engels) eigenlijk nauwelijks op de foto's van H. imp. ... duzzz ... hellup ...

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164298223
onzeker Helina impuncta gezien op 2018-11-03 Ruinerwold - Waterwingebied
Foto's:


bij voorbaat dank Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

De stekel op de costa is geen problem - zie deze van mij -

https://waarneming.nl/foto/view/7620662

Verder staan er hier wat kenmerken (met dank aan Ramon V) in reactie 4 -

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=340642.msg1881416#msg1881416

Een mooie foto van de beharing van de arista zou ook leuk zijn :blink:

James

Arp

Bedankt voor de links James  :duim:

Met het lijstje van Ramon erbij durf ik wel een zekere impuncta van te maken. Een betere van de arista heb ik niet (deze iets groter, maar geen haren te zien). Maar met 4DC, pre-scutellar acrostichals aanwezig, flagellomere rossig en pre-alar lang kan het dan niet meer missen, toch(?)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Het gaat om presutural acrostichals en niet prescutellar - die zijn niet echt goed te zien (althans niet met mijn ogen).

James

Arp

Ohwja - slordig!  ;D  :rolleyes:

Dat gezegd: Op basis van de 4DC zou in elk geval depuncta afvallen. Dat lijkt ook te kloppen met alle enigszins betrouwbaar op naam gebrachte foto's die ik daarvan zie (al zijn die misschien juist zo genoemd vanwege de 3DC  :huh: )

Voor Helina confinis zie ik dat even niet in het lijstje van Ramon, maar die soort lijkt een stuk zeldzamer (?!? weinig foto's/waarnemingen) en de weinige foto's die ik vind (o.a. op diptera.info) hebben zwarte dijen...
Okay ==> De sleutel voor GB geeft voor Helina anceps (=syn.) : "4 postsutural dorsocentrals", maar ook "All femora black except at extreme tip."

Ik blijf dan ondanks onvoldoende fotokwaliteit om alles echt te zien toch even bij impuncta   :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RamonVerstraaten

Helina is een lastig genus en in het lijstje dat ik had gemaakt staan alleen de twee algemeenste soorten (H. confinis heb ik maar weggehaald, volgens mij heb ik die zelf nog nooit gezien  :-X), maar ik zou hier ook voor H. impuncta gaan, echter geen garanties  :blink:

met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Arp

#6
Hoi Ramon, dank voor het meekijken! Ik zie dat er inderdaad nog een paar zijn met gele poten, o.a. sexmaculata en vast nog wel één of twee waar ik geen foto's van zie, maar ik ga er ook niet langer mee puzzelen. Mijn ding niet en dan kost het teveel tijd. Ik laat 'm maar zo staan en zal wel zien of er tzt een vinkje op komt.

Misschien dat ik'm nog even op diptera.info gooi - al jaren niks meer gedaan daar, maar misschien kan ik m'n oude logingegevens nog ergens vinden :)

P.S. done ... diptera.info
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)