Gewone smalbok, vrouw, maar geel

Gestart door gardensafari, oktober 31, 2018, 08:39:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Van deze kan ik niets anders maken dan een vrouw gewone smalbok.
Maar die horen donkerrood te zijn.
Als mijn determinatie klopt, wil ik graag weten of dat geel een kwestie is van nog niet uitgekleurd zijn, of dat sommige vrouwtjes gewoon geel zijn?



Het betreft deze waarneming:

https://waarneming.nl/waarneming/view/164119367
Gewone smalboktor - Stictoleptura rubra gezien op 2004-08-02 Harfsen
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

jan cuppen

Er is niks mis met de kleur van dit vrouwtje S. rubra. Die zijn nooit donkerrood.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

gardensafari

Jan, ik heb grote bewondering voor je kennis en al je hulp en inzet.
Maar het vrouwtje van deze soort hoort rood te zijn, inclusief het nekschild, terwijl het mannetje geel is.
De wetenschappelijke naam verwijst daar ook naar: rubra.




Het vrouwtje op de topicfoto heeft de kleuren van het mannetje, vandaar mijn vraag.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Douwe van der Ploeg

Ik zie toch echt een duidelijk verschil tussen foto 1 en je mannetje hoor.. Mannetje geelbruin, vrouwtje rossig bruin. En dat is ze ;) En tuurlijk zit daar wat variatie in, net zo goed als er variatie in foto's zit door belichting / schaduwen / kleurcorrectie etc.
Douwe van der Ploeg

gardensafari

Ik denk dat ik de bedoeling van mijn vraag niet duidelijk heb neergezet, waarvoor excuses.
De kleurvariaties bij het vrouwtje zie ik ook op internet terug.
Mijn vraag is nu: kleuren vrouwtjes uit, zoals bij lieveheersbeestjes, of houdt ze dezelfde kleur en is sprake van variatie in kleur?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Frank van de Putte

Ach kleuren op een computerscherm zijn slechts een perceptie van onze hersens; https://www.youtube.com/watch?v=R3unPcJDbCc

Een computerscherm kan namelijk slechts 3 kleuren tonen; blauw, rood en groen, maar niet geel!  :lol:

Dus Hans kan hier best een gele kever zien, terwijl anderen een roodbruin beestje zien, en dat is geen grap! :blink:
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Ook dat, maar ze kleuren ook vast en zeker uit (dekschilden moeten tenslotte verharden, maar dat zal relatief snel gebeuren) en er zal ook vast wel wat variatie in kleur inzitten.
Douwe van der Ploeg

gardensafari

Dank je, Douwe. Dan houd ik het daarop.
Alle anderen ook bedankt voor het meedenken.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.