rossig buiskussen plasmodium?

Gestart door rvogel, oktober 30, 2018, 14:46:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

rvogel

Weet iemand misschien hoe het plasmodium van het rossig buiskussen (Tubifera ferruginosa) er uitziet? Het jonge vruchtlichaam is roze, rood of oranje en lijkt op een framboos. Ik maak graag timelapse opnames van slijmzwammen en deze heb ik nog niet gevonden. Is het plasmodium ook al roodachtig of krijgen de vruchtlichamen pas deze kleur wanneer het plasmodium niet meer bewegelijk is. Ik kan nergens op Internet info vinden over het plasmodium van deze soort. Zou leuk zijn als iemand hier iets over weet..

Marian Jagers

Dag rvogel,

Het plasmodium van deze soort is wit (Nannenga meldt: "Plasmodium oranje, roze of vermiljoen of aanvankelijk wit dan roze ....."). Wordt een lastige opgave om het plasmodium van deze soort te vinden. Aan plasmodium kun je nu eenmaal vrijwel nooit een soort herkennen. De meeste kans heb je denk ik op een boomstam waarop al vruchtlichamen van deze soort in ontwikkeling aanwezig zijn. 
Als het niet perse deze soort hoeft te zijn, is de gemakkelijkste weg thuis een kweekbakje maken en volgen wat er te voorschijn komt. 
Groeten Marian

rvogel

Beste Marian,

Dank voor de reactie en tips! Deze soort is erg mooi van kleur. Vandaar dat ik deze graag wil volgen. Ik weet wel een boomstam te vinden waar deze soms op zit. Dan ga ik daar binnenkort eens kijken of ik witte plasmodia vind. Heeft u toevallig ook een idee of de soort van warmte houdt? Vandaag leek me bijvoorbeeld een beetje aan de koude kant. Ik weet dat bijvoorbeeld heksenboter veel vaker voorkomt bij wat warmer weer, terwijl ik zwart reuzenkussen wel eens gevonden heb bij een graad of 6.

Gr. Roel.

Marian Jagers

Dag Roel,

Slijmzwammen vind je het hele jaar door maar je hebt wel zomer- en wintersoorten. Brefeldia maxima vindt je vanaf het najaar. Heksenboter is er het hele jaar door maar is inderdaad een koukleum. Het moet wel warm genoeg voor deze soort zijn.
Het Rossig buiskussen vind je al in de zomer en zie https://waarneming.nl/soort/stats/673750. Wellicht is het aan de late kant.
Ik ben benieuwd of je dit lukt en ben natuurlijk wel nieuwsgierig naar het resultaat.
Groeten Marian