Stekelig vingermos?

Gestart door nielseimers, oktober 30, 2018, 11:19:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163745211
Stekelig Vingermos - Physcia leptalea gezien op 2018-10-19 Langenboom - De Kuilen
Foto's:








bij voorbaat dank Niels Eimers

henkjanvdkolk

Ik zie geen duidelijke ciliën, Gemarmerd vingermos zou ik daarom niet durven uitsluiten.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

kroonp

#2
Ik ben benieuwd of deze determinatie toch nog bevestigd kan worden. Niet in de laatste plaatst omdat ik dit ding gevonden heb en de naam Stekelig vingermos eraan gegeven heb  ;)

Het is geen mooi ontwikkeld exemplaar, dus de determinatie zal lastig blijven. Ik heb in het veld ook lang getwijfeld. Er zijn toch op heel wat plekken vrij lange uitsteeksels te zien aan de lobranden. De vraag is of dat dan rhizinen of ciliën zijn. Ik heb ze in het veld uiteindelijk geïnterpreteerd als ciliën en ben dus uitgekomen op Stekelig vingermos. Helaas komen ze op de foto's wat minder duidelijk naar voren dan in het veld.
Ik heb even in een foto van Harm Alberts een paar plekken met ciliën gemarkeerd, zie bijlage. Het zijn relatief dikke en lange uitsteeksels, wittig van kleur en soms met een wat donkerdere top. Ze steken zijwaarts uit en lijken ook echt op de uiterste rand van de lobben te staan. Ik heb snel even de fotodatabase van P. aipolia gescand, soms zie je wel wat van de rhizinen, maar die lijken niet op wat bij dit exemplaar te zien is. Kortom, ik denk nog steeds dat het ciliën zijn en geen rhizinen. Misschien wat minder uitbundig aanwezig dan je van Stekelig vingermos zou verwachten, maar dat komt dan omdat het nog een klein/slecht ontwikkeld exemplaar is. De habitus vind ik trouwens prima passen bij P. leptalea. Sommige exemplaren op de foto's van P. aipolia lijken er wel wat op. Daar valt het dus niet op hard te maken, zeker niet bij dit exemplaar.

Ik ben benieuwd naar de mening van anderen. Als we er niet uitkomen of het rhizinen of ciliën zijn, dan moeten we dit korstmos misschien nog een keer wat beter gaan bekijken in het veld. Het zou toch leuk zijn om een stipje van deze soort erbij te hebben op de kaart. Import met aangeplante bomen lijkt me hier niet direct aan de orde. De eik waar het op zat was zeker al 30-40 cm dik, dus stond er al een behoorlijk tijdje. Er stonden ook geen andere verdachte import-soorten naast.
Groet

Peter Kroon

KoenVerhoogt

Ik heb ook al een tijdje naar de foto's zitten staren, maar ik durf het (net als Henk-Jan) niet met zekerheid te zeggen. Ik neig inderdaad wel naar P. leptalea omdat de uitsteeksels me net wat te lang/stevig zijn voor rhizinen, maar heel duidelijk vind ik het niet... Van mij ook geen zekerheid dus.
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url