Papiervisje?

Gestart door Arp, maart 19, 2008, 21:36:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hoi saampies,

Kan iemand bevestigen dat dit een Papiervisje (Ctenolepisma longicaudatum) is?

Bij de waarneming nog een paar kiekjes. Let op: Eén van de beesten met afgebroken voelers.

Sittard, juli 2007, 'snachts in huis aan de muur.


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Papiervisje, de staarten en antennen zijn even lang als het lichaam.
Bij het zilvervisje zijn ze korter, het zilvervisje zou ook zilveriger van kleur moeten zijn.
Jacomijn Prinsen

Arp

Citeer... de staarten en antennen zijn even lang als het lichaam.  Bij het zilvervisje zijn ze korter
Dank Jacomijn  :duim: Ik lees ook wel eens: Zilvervisje bijna even lang als het lichaam, Papiervisje langer ... vond het bij deze dan toch een twijfelgevalletje.

Jij schijnt die sleutel van Beijne et al te hebben - staat daar nog meer in - c.q. is het de moeite waard om die eens op te snorren? Ik heb wel eens het idee dat de Ctenolepisma wat breder geschouderd zijn, stevigere poten hebben, een bredere kop en zwaarder behaard dan Lepisma, maar dat is allemaal van onzeker gedetermineerde foto's op internet etc. ... staat er meer in over dat soort kenmerken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Is 'Beijne et al' het artikel in EB? Dat heb ik boven liggen.
Ik herinner me dat er lastige kenmerken werden gebruikt als borstelkammen. Als je het echt wilt weten kan ik het wel opdiepen.

Op je foto's zijn de antennen langer dan het lichaam, de staarten ongeveer even lang. Onder handbereikt ligt mijn Tirion Insectengids (Bellman), daarin staat een zilvervisje met aanhangselen eenderde van de lichaamslengte of nog minder.
Jacomijn Prinsen

Arp

CiteerIs 'Beijne et al' het artikel in EB?
Die bedoel ik ;) Heb op internet gekeken hoe ik eraan kan komen, maar zie bij de NEV nergens iets waar ik "back-issues" kan bestellen (of kijk ik scheel?).

CiteerOnder handbereikt ligt mijn Tirion Insectengids (Bellman), daarin staat een zilvervisje met aanhangselen eenderde van de lichaamslengte of nog minder.
Als dat klopt is er denk ik op heel internet niet één plaatje van een zilvervisje te vinden (tenzij met afgebroken voelers ook meetelt)
:wacko:
Dat is tevens een beetje waarom ik zit te drammen; Ik krijg zwaar het gevoel dat op internet (ook op wrn) 80% van de Zygentoma fout zijn benoemd en wil (tzt) de hele kudde eens goed op een rij zetten (inclusief een paar buitenlandse soorten). Heb tot nu toe alleen wat oeroude Noord-Amerikaanse docs kunnen opsnorren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Het Papiervisje is lang over het hoofd gezien omdat iedereen wist dat we maar twee soorten hadden. Zo werden alle Papiervisjes voor Zilvervisjes aangezien.
Ik denk dat ik zelf nog nooit een echt Zilvervisje heb gezien.  Mijn eerste reactie toen ik de foto in de Tirion insectengids zag was ook 'foutje of beschadigd', want de beesten in mijn huis hadden langere staarten.
Straks ga ik boven dat artikel opzoeken.
Jacomijn Prinsen

grunsven

Die heb ik ook al lang niet meer gezien. Vroeger wel en die waren ook echt zilver en niet bruinig en bovendien niet harig zoals op deze foto goed te zien is.

Deze lijkt er wel echt op:http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3729806 alleen kun je de kleur niet goed zien.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Arp

#7
CiteerDeze lijkt er wel echt op:alleen kun je de kleur niet goed zien.
Maar ook die heeft langere voelers dan 1/3xlichaam  :huh: Ik zet dan eerder in op deze, maar die heeft overduidelijk afgebroken voelers ... dus ...  :unsure:

@Jacomijn: Dat van het over het hoofd gezien had ik inmiddels wel begrepen, maar juist daarom is het nuttig/aardig om het een keer echt goed uit te spitten.

Ik heb zelf geloof ik ook geen Lepisma kiekjes, of het moet deze uit een tuin in Zuid-Frankrijk zijn (sorry voor de kwaliteit), maar dan zit je weer of het wel L.sach. is of toch wat anders:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#8
Ik dacht dat ik dit al een keer ergens beter uitgewerkt had, maar ik vind het niet meer - ook niet op m'n PC. Nou ja, begin ik gewoon opnieuw:
  • Beijne Nierop, BM; Hakbijl, T. (2002) Ctenolepisma longicaudatum heeft ongemerkt bebouwd Nederland veroverd, in Entomologische berichten 62 (2), april 2002. (Waar te verkrijgen??).
  • UvA Persvoorlichting (2002) Papieretend insect verovert bibliotheken en woonhuizen.  (UvA website)
  • Lock, Koen (2006) Distribution of the Belgian Zygentoma in Notes fauniques de Gembloux, 2007 60 (1), 25-27.  (PDF)
  • (en) Wygodzinsky, Pedro (1972) A Review of the Silverfish (Lepismatidae, Thysanura) of the United States and the Caribbean Area in American Museum Novitates, Nr.2481, february 16, 1972. New York: American Museum of Natural History. (PDF)
  • (en) Houseman, Richard M. (2001) Silverfish and Firebrats, in MU Guide. University of Missouri-Columbia (OnLine/PDF)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bioplek

Hier een foto van een zilvervisje vorig jaar in (14-07-2006) bij mij in huis.


Een beetje rare schaduwen door de ringflits, maar verder wel duidelijk.


Gr. Gerard Scholte

Arp

#10
Dank je Gerard - dat lijkt me inderdaad een duidelijke dan  :duim:

Moet ik wel m'n verse, enigszins op bovenstaande links gebaseerde, theorie weer laten varen dat je het ook aan de lichaamsbouw zou kunnen zien (breder borststuk, bredere kop, stevigere poten enzo) ... dat verschilt allemaal niet wezenlijk. Nou hopen dat die cerci niet per ongeluk alle drie zijn ingekort - die zijn tenminmste lekker duidelijk veel korter dan het lichaam.

Nou het ovenvisje nog  :whistle:  :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat hij Ovenvisjes had in de kast met de warmtewisselaar van de stadsverwarming in Leiden.  Maar daar woont hij niet meer, mijn zegsman bedoel ik.
Dus wie heeft er stadsverwarming,  of toegang tot het ketelhok van flatverwarming? De eerste foto van een Ovenvisje is goed voor Eeuwige Roem!
 
Jacomijn Prinsen

Arp

CiteerDe eerste foto van een Ovenvisje is goed voor Eeuwige Roem!
:lol:

Heb ooit (dooie?) "visjes" gevonden in het isolatiemateriaal van een kapotte gasoven (keuken) die intensief in gebruik was, maar dat is lang voor mijn (recente) "insectenbevlieging"  <_<

Had van de week wat op Wikimedia Commons bekeken en op de pagina Thermobia domestica een Ctenolepisma lineata (volgens mij) verwijderd en ergens anders ondergebracht - de twee foto's die er nu nog staan lijken mij correct als ik ze vergelijk met de foto's in de PDF van Wygodzinsky (hierboven gelinkt). Maar die hebben dan dus ook wel erg lange voelers - of het moet toch weer nog wat anders zijn :unsure:

De ovenvisjes van wrn lijken me overigens ook gewoon papiervisjes  :rolleyes:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)