Is dit viooltje in de binnenstad Middelburg te determineren adhv blad en zaad?

Gestart door hans eckhardt, oktober 28, 2018, 10:55:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

hans eckhardt


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164034443
onzeker Viola riviniana Purpurea gezien op 2018-10-16 Middelburg - Binnenstad
Foto's:








bij voorbaat dank Hans Eckhardt

Rien Ondersteijn

Ik zou eerder kiezen voor Sororia,gezien de van onder open bladeren en de wat korte sporen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 29, 2018, 09:53:48 AMIk zou eerder kiezen voor Sororia,gezien de van onder open bladeren en de wat korte sporen.

Ehh, waar zie jij sporen?
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.


hans eckhardt

Rien en Rob,
In de eerste plaats bedankt voor jullie reactie.
V.sororia is volgens de verspreidingsatlas een zeer zeldzame soort, echter wel met een waarneming in Middelburg. Hebben jullie een suggestie of ik deze waarneming op onzeker moet laten staan of misschien toch op zeker?
Hoe het ook zij. Wat ik dacht dat het was, blijkt het dus niet te zijn. Voor mij een flinke stap voorwaarts. Met een beetje geluk staan de plantjes er volgend jaar nog, zodat ook de bloemen misschien nog wat extra steun aan de determinatie kunnen geven.
Met vriendelijke groet, Hans

Rob Koelman

Citaat van: hans eckhardt op oktober 29, 2018, 14:57:33 PMV.sororia is volgens de verspreidingsatlas een zeer zeldzame soort, echter wel met een waarneming in Middelburg. Hebben jullie een suggestie of ik deze waarneming op onzeker moet laten staan of misschien toch op zeker?

Viola sororia is een tuinsoort die tot nu toe slechts zeer beperkt verwilderd is aangetroffen. Dus dat 'zeer zeldzaam' moet je met een flinke korrel zout nemen. De soort kan feitelijk overal verwacht worden, maar natuurlijk vooral in bebouwd gebied.
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Hans-ik zou deze aanmelden als Viola Spec.In feite is een definitieve soort hier niet voor 100 % aan te tonen.
Met een voetnoot ,waarin je vermoeden staat.
En dan volgend jaar vol verwachting teruggaan..!
Groene groe[n]tjes.Rien.

wim van wijngaarden

Met Rien eens: houd het op spec. M.i. kun je niets met vrucht en zaden en zijn de bladen zeker in de stad te variabel. In Middelburg komt V riviniana (al dat niet 'purpurea' of  een tussenvorm) vrij algemeen voor.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

hans eckhardt

Rob, Rien en Wim,

Bedankt voor jullie adviezen. ik wijzig de waarneming.

Met vriendelijke groet, Hans