Hulp gevraagd met determineren paddestoel

Gestart door Megalonyx, oktober 27, 2018, 15:41:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Megalonyx


Deze paddestoel stond in een grote groep met soortgelijke paddestoelen in het gras van een tuin op het drentse platteland. De dichtsbijzijnde boom was een kastanje. Het sporee was creme-wit. De stelen zijn hol. Met mijn paddestoelengidsen kom ik er niet uit. Hopelijk wil iemand me helpen.

Mvg,

Megalonyx

wimperzwam


Megalonyx


Beste Henk,

Dank voor je hulp! Mag ik nog vragen welke kenmerken maken dat je direct een honingzwam herkent, misschien leer ik daar nog wat van als beginner? Tweedens vroeg ik me af of de tuineigenaar zich zorgen moet maken met zoveel parasitaire zwammen in zijn tuin, of valt dit in de praktijk wel mee?

Mijn dank is groot,

Megalonyx

wimperzwam

Of het nu een paddenstoel is of een vogel, bloem, plant, mens enz., je herkent organismen altijd aan een hele reeks kenmerken. Typische kenmerken leer je door wat je vindt te vergelijken met de in de diverse literatuur beschreven kenmerken voor een bepaalde soort. Door dit maar vaak genoeg te doen, krijg de een steeds beter beeld en leer ook steeds beter het verschil met verwante soorten. Een probleem bij paddenstoelen -maar voor velen juist de uitdaging- is dat de variabiliteit van de diverse soorten veel groter is dan bij veel andere organismen. Bv. de uiterlijke verschillen onderling tussen koolmezen of citroenvlinders zijn veel kleiner dan die tussen bv. Parelamanieten of Tonderzwammen.

Mvgr.,
Henk Huijser.