leeftijd Houtpantserjuffer

Gestart door sliobaarde, oktober 26, 2018, 18:07:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

sliobaarde

In mijn onderzoeksvijver zijn dit jaar tussen de 40 en de 50 Houtpantsers uitgeslopen, de laatste op 7 juli. De gehele zomer heeft een vergelijkbaar aantal hier rond gehangen. Het laatste herfstindividu vertoonde zich vooralsnog op 24 oktober.

Ik ben er klakkeloos vanuit gegaan dat juffers korter leven dan echte libellen, maar de boven vermelde periode bedraagt 110 dagen en die is een stuk langer dan ik de afgelopen jaren geconstateerd heb bij levensduur van de Blauwe glazenmaker.


Ik kan over de leeftijden van libellen geen gegevens vinden. Is er iemand bekend met onderzoek dat mijn bevindingen over de leeftijd van Houtpantserjuffers kan bevestigen dan wel ontkrachten?

groet, Sjek

Martin Borsboom

Hoi Sjek,
Hoe weet je dat al die waargenomen beestjes uit jouw vijver komen?
Groet, Martin

sliobaarde

Omdat ze allemaal binnen 10 dagen op een rijtje op de rand van het zwembad uitslopen,

groet, Sjek

Weia

Maar na het uitsluipen gaan ze verderop rondkijken, zeker de vrouwtjes. Als er vervolgens weer een zwik bij je vijver zitten is het vrij zeker dat een deel daar nooit uitgeslopen is.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

sliobaarde

Klopt, Weia en niet alleen de vrouwtjes. Na de eerste uitsluip duurt het een maand voor er weer een, dit keer, volwassen individu z'n opwachting maakt en na 40 dagen is iedereen weer terug voor de voortplanting.

groet, Sjek

Martin Borsboom

Citaat van: sliobaarde op oktober 27, 2018, 00:27:55 AM
na 40 dagen is iedereen weer terug voor de voortplanting.

groet, Sjek
Maar nogmaals; hoe heb je vastgesteld dat dit dezelfde beestjes zijn als degenen die eerder uit jouw vijver kropen? Heb je ze gemerkt?
Groet, Martin

sliobaarde

Mijn veronderstelling is gebaseerd op de registratie van de aantallen uitsluipers in correlatie met de aantallen zich voortplantende individuen. Die lopen steevast gelijk op. ik zal dat illustreren met het volgende overzicht.

Maar eerst dit: mijn vijver is geen vijver, maar een verlaten openlucht zwembad, dat zal inmiddels wel duidelijk geworden zijn. In den beginne (vanaf 1997) was dit bad niet woest, wel ledig. Het bad is weliswaar zeer overzichtelijk, maar dat betekent niet dat alle huidjes cq. uitsluipers geregistreerd kunnen worden. Daardoor zijn de aantallen in de zomer altijd net iets hoger.                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
Ik kwam er voor het eerst in 2012. Er groeide toen 1 wilg in het inmiddels verlande deel van de voormalige entree van het bad. Er hingen nauwelijks takken boven het water. Er kwamen daar toen nog geen Houtpantserjuffers voor.

In 2013 vertoonde zich een tandem.

In 2014 resulteerde dat in twee uitsluipers.

In 2015 drie uitsluipers. Inmiddels groeiden er op nog drie plaatsen in het bad een wilgje.

In 2016 heb ik door omstandigheden niet de uitsluipperiode meegemaakt, maar in de zomer vlogen er een stuk of tien exemplaren rond die voor het afzetten van eitjes gebruik maakten van de inmiddels geschikte wilgjes.

In 2017 slopen er 8 individuen uit met in de zomer zo'n 12 exemplaren en nog meer geschikte wilgetakken voor de voortplanting.

Dit jaar maar liefst 42 geregistreerde huidjes/uitsluipers. Na een maand vertoonden zich de eerste volwassen diertjes en na 40 dagen wemelde het van de tandems en copula's die zich vaak dicht opeen manifesteerden bij de eileg.

Het zwembad ligt behoorlijk geisoleerd; zeker juffertjes van elders komen bij hoge uitzondering bij het bad. In de 350 meter verderop gelegen vijver van het hotel Duin en Kruidberg miegelt het van de roodoogjes en de snuffels, maar daarvan komen er meestal helemaal geen en in sommige jaren 1 of twee bij het zwembad.

Uit het bovenstaande blijkt dat de import van elders minimaal is en dat het aantal uitsluipers parallel verloopt met het aantal volwassen individuen. Dit verschijnsel kan ook aangetoond worden aan de hand van de aantallen Blauwe glazenmakers; veel uitsluipers, veel adults in het bad en andersom.
Er blijkt volgens mij uit dat uitsluipers behoorlijk honkvast zijn en voor het grootste deel terug keren voor de voortplanting.

Maar de vraag was eigenlijk: hoe oud wordt een Houtpantserjuffer?

groet, Sjek




arjan.kop

Ik ben bang dat de veronderstelling over de herkomst van de waargenomen dieren niet hard te maken is zonder dat je ze gaat merken. Het is een indicatie, maar meer ook niet. Dat merken zou wel gelijk een leuke zijn, want zoveel is er niet bekend over de honkvastheid van libellen.
Over de leeftijd (als in: adult lifespan) van Lestidae weten we natuurlijk allemaal dat de winterjuffers het heel lang uithouden. Van Lestes en Chalcolestes is minder bekend. Ik vind zelden meer dan ongeveer 40 dagen, maar dat is natuurlijk ook vaak gebaseerd op het verschil tussen de datum van eerste uitsluip tot de datum van de laatste waarneming, en daarbij afhankelijk van heel veel omgevingsfactoren. Ik zal nog even kijken wat Jödicke en Corbet erover te zeggen hadden.

sliobaarde

Arjan, dank voor je reactie.

Mijn constatering dat het aantal uitsluipers van de Houtpantserjuffer gelijke tred houden met het aantal zich voortplantende individuen deed bij mij slechts de vraag rijzen of die een indicatie zou kunnen zijn voor de leeftijd van genoemde juffers: periode van de laatste uitsluiper tot laatst levend exemplaar op deze locatie. Die zou dan veel langer - ca. 100 dagen - zijn dan ik voor mogelijk had gehouden. Als uit bestaand, mij niet bekend onderzoek zou zijn gebleken dat dat zou kunnen dan zou mijn veldonderzoek een bevestiging daarvan zijn. Zo niet, dan zit ik er naast en moeten andere factoren een rol spelen.

Omgekeerd, stel dat de leeftijd de helft zou zijn, 40 a 50 dagen, dan zou de voortplantingsperiode achter de rug moeten zijn, terwijl ik constateer dat de eerste exemplaren pas na een maand op de voortplantingslocatie terugkeren ( 31 juli) en in de daarop volgende 10 dagen die voortplanting pas goed op gang komt en half september begint af te nemen.

groet, Sjek