Hoofdmenu

Vleermuis onb

Gestart door jos49, oktober 24, 2018, 15:00:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

jos49


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163935882
Vleermuis onbekend - Chiroptera spec. gezien op 2018-09-14 IJmuiden
Foto's:


bij voorbaat dank J Stoop

Rob Koelman

#1
Lijkt mij een baardvleermuis. Niet alle kenmerken die relevant zijn zijn echter goed te zien. Zijn er meer foto's?
Met vriendelijke groet, Rob

jos49

alleen deze is van de zijkant,alvast bedankt Rob, gr jos

Joris Verhees

#3
Mij lijkt het een watervleermuis. Maar zoals Rob al zij zullen meer foto's helpen voor een zekere determinatie.
EDIT: ik zie net dat je een nieuwe foto hebt toegevoegd. Wat maak je er nu van Rob ;)?
Met groet, Joris Verhees

Rob Koelman

Het lukt mij niet om hier een watervleermuis in te zien.  B)

De eerste indruk is erg dwergvleermuis-achtig. Ook de hoek tussen de oren en de snuit wijst m.i. op baardvleermuis (zie de bewerkte foto hieronder). Zie verder de erg donkere onderarm/polsen van de vleugel.

Enige voorbehoud is de vorm van de oren. Die zou ik liever wat langer zien, maar dan kan een effect zijn van de hoek waaronder de foto's zijn genomen.

Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik neig ook sterk naar baard. Donker snoetje maar buik lijkt mooi licht te zijn. Oren lijken op de opzij-foto al wat langer. Waarom denk je water, Joris?
Douwe van der Ploeg

jos49

ik zet deze vleermuis op een onzekere baardvleermuis. dank jullie wel. gr jos

Rob Koelman

#7
Kun je nog iets vertellen over de omstandigheden waaronder de vleermuis is gevonden? Hing het dier ergens buiten aan de muur? Of was dit binnen?  Gaat mogelijk om een dier dat op zoek was naar een geschikte/bekende plek om te overwinteren...
Met vriendelijke groet, Rob

jos49

Hoi Rob, deze zat in een ondergrondse parkeergarage niet ver van de uitgang. gr jos

Joris Verhees

Citaat van: Rob Koelman op oktober 24, 2018, 22:26:18 PM
Het lukt mij niet om hier een watervleermuis in te zien.  B)

De eerste indruk is erg dwergvleermuis-achtig. Ook de hoek tussen de oren en de snuit wijst m.i. op baardvleermuis (zie de bewerkte foto hieronder). Zie verder de erg donkere onderarm/polsen van de vleugel.

Enige voorbehoud is de vorm van de oren. Die zou ik liever wat langer zien, maar dan kan een effect zijn van de hoek waaronder de foto's zijn genomen.



Dag Rob,

De hoek die je aangeeft is een kenmerk dat gebruikt wordt tijdens wintertellingen, wanneer een dier vrij hangt en recht van onder te bekijken valt. Dit dier doet dat niet, waarmee dat kenmerkt niet op gaat. Het dier lijkt mijn inziens zelfs wakker, waarmee de stand van de oren helemaal beïnvloedbaar is en niet geldt als determinatiekenmerk.

Het dier heeft inderdaad donkere polsen / vleugels, een kenmerk wat ook prima op jongere watervleermuizen kan passen. Over de polsen kan ik verder toevoegen dat ik ze te fors vind voor baardvleermuis. Zoals je al aangeeft is enig voorbehoud de oorvorm; die is meer kloppend voor watervleermuis.

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 25, 2018, 04:17:39 AM
Ik neig ook sterk naar baard. Donker snoetje maar buik lijkt mooi licht te zijn. Oren lijken op de opzij-foto al wat langer. Waarom denk je water, Joris?

Douwe, donker snoetje kan prima voor een onvolwassen watervleermuis, en sluit baardvleermuis niet uit. Ook de lichte buik wijst niet meer in de richting van baard- noch watervleermuis.

De reden dat ik hier een (zekere) subadulte watervleermuis van maak is de vorm van de snuit en oren (en in mindere mate de pols). De zekere doorslag geeft echter de tweede foto, waarop de poten te zien zijn: dat zijn flinke harken, echt te groot voor baardvleermuis.
Met groet, Joris Verhees

Rob Koelman

Twee foto's en zoveel interpretaties!

Ik zie er nog altijd geen watervleermuis in...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Deze foto laat toch werkelijk een grote achterpoot zien die bij "terugklappen" van de poot ongeveer de helft van het loopbeen beslaat. Doe dit maar bij baardvleermuizen, dan kom je op ongeveer een kwart. Ook de oren zijn veel te kort voor een baardvleermuis; daar moet nog een stukje aan om er een baardje van te maken.

Een duidelijke watervleermuis zoals Joris aan gaf. Sorry voor de discussie Jos, ik denk dat Rob en Douwe er weer even in moeten komen  :angel: :rolleyes:

Citaat van: jos49 op oktober 24, 2018, 21:30:00 PM
alleen deze is van de zijkant,alvast bedankt Rob, gr jos
René Janssen

Rob Koelman

Citaat van: Joris Verhees op oktober 25, 2018, 18:58:52 PMDe hoek die je aangeeft is een kenmerk dat gebruikt wordt tijdens wintertellingen, wanneer een dier vrij hangt en recht van onder te bekijken valt. Dit dier doet dat niet, waarmee dat kenmerkt niet op gaat.

Ik zie geen reden waarom de houding van een een vleermuis in rust in de nazomer (deze foto) zou verschillen van die van een vleermuis in rust in de winter...


Citaat van: Rene Janssen op oktober 25, 2018, 19:40:50 PMEen duidelijke watervleermuis zoals Joris aan gaf. Sorry voor de discussie Jos, ik denk dat Rob en Douwe er weer even in moeten komen  :angel: :rolleyes:

Zoals ik al zei: twee foto's en zoveel interpretaties...  B)

Als ik alle kenmerken (wederom) bekijk dan lukt het mij nog steeds niet om hier een watervleermuis van te maken. Dus een duidelijke watervleermuis is het in ieder geval zeker niet...   ;)
Met vriendelijke groet, Rob