Onfortuinlijke vleermuis.

Gestart door heslingua, oktober 22, 2018, 18:41:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

heslingua

Deze onfortuinlijke vleermuis is vast komen te zitten in haakvormige omwindselbladen van een vruchtdragende klit en daar jammerlijk gestorven.
Valt het diertje aan de hand van de foto's te determineren?
Of kan een kenner er iets over zeggen aan de hand van vacht, skelet of gebit?
Ik heb het diertje meegenomen.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163850792
Vleermuis onbekend - Chiroptera spec. gezien op 2018-10-21 Alem - Alemsche en Drielsche Uiterwaard
Foto's:







Bij voorbaat dank,
M. Heslinga

Rob Koelman

Bijzondere waarneming!

Op grond van de foto's is er niet een zekere determinatie aan te geven. Ik zou gokken op een dwergvleermuis.

Aan de hand van skelet- en schedelkenmerken is een meer zekere determinatie mogelijk. Eerste check: wat is de onderarmlengte? Deze geeft meestal al een aardige indruk van welke soorten in aanmerking komen...

Voor onderarmlengte: zie de afbeelding hieronder.

Met vriendelijke groet, Rob

heslingua

Hallo Rob,

De onderarmlengte is 33 mm.

Helaas is het skelet met schedel niet meer bruikbaar voor determinatie.
Ze zijn verpulverd door de poot van mijn kat,
die - naar ik zojuist ontdekte - het plastic bakje waarin ik de vleermuis had opgeborgen open heeft weten te krijgen.
:(


Douwe van der Ploeg

Die onderarmlengte, samen met wat nog valt te zien van de vachtkleur en oorvorm, pleiten sterk voor een gewone dwergvleermuis.
Douwe van der Ploeg

Duif

Hoe is het mogelijk dat een vleermuis, ondanks echolocatie, in een klit vliegt? Zijn er meer van dit soort gevallen bekend?

Grtz, Rob Duijf

Douwe van der Ploeg

Ik heb er wel eens vaker foto's van gezien, ja. En echolocatie is natuurlijk geen wondermiddel: het heeft beperkt bereik, en levert maar één soort informatie. Daarnaast raken ook vleermuisjes wel eens afgeleid, of worden juist nieuwsgierig.. Ziende mensen struiken ook wel eens over een stoeprandje ;)
Douwe van der Ploeg

Duif

Dank Douwe! Klinkt logisch...

Grtz, Rob Duijf

heslingua

Douwe, bedankt voor je antwoorden.

Wat bedoel je met je opmerking dat echolocatie maar één soort informatie levert?

Douwe van der Ploeg

Nou, zoals ik het zeg :P Het is één zintuig. Mensen die met oordopjes op rondfietsen horen ook de auto van achter niet, mensen die op hun telefoonschermpje staren zien het stoeprandje niet..
Douwe van der Ploeg

Hannie Luijten

En onhandige vleermuizen sterven, onhandige mensen worden met alle mogelijke middelen in leven gehouden  ;D
Maar misschien was deze vleermuis ook al niet meer 100% gezond  :-\
Groet, Hannie

heslingua

Okee, het is me duidelijk. Ik zocht er te veel achter  :rolleye:

Bedankt voor alle bijdragen!

Grtz, Margreet