Hoofdmenu

Klein kevertje

Gestart door Lex Peeters, maart 11, 2008, 22:57:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Enkele ex. van dit minuscule kevertje hielden zich op onder schors van een dode Zomereik, bij de Neterselse Heide in Noord-Brabant. Ik heb m'n uiterste best gedaan om tot een determinatie te komen, maar kom er met m'n minimale kennis en ervaring met (loop)kevers niet uit. Valt er op basis van de foto wat van te maken?

Gr.,

Lex Peeters

Lex Peeters

En meteen ook nog een ander klein beestje (de Pissebed was al van klein formaat) dat ik vrijdag aantrof op Landgoed Welleseind bij Esbeek. Het is wellicht niet eens een kever. Kan iemand me de goede richting in helpen?

Gr.,

Lex

Lex Peeters


Lex Peeters

En (voorlopig) tot slot nog een larve, wederom afgelopen zaterdag bij de Neterselse Heide, waar ik niet verder mee kom. Sorry voor de overkill aan determinatievragen.

Gr.,

Lex Peeters

jan cuppen

De bovenste is de zeer markante (en goed herkenbare) Uleiota planata. Bij de tweede kever ben ik zeer benieuwd naar het dier zelf. Durf zo eigenlijk niks te zeggen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Tim Faasen

#5
Hoi Lex,

Leuk je nu toch hier tegen te komen!
Ik zie dat je eerste mystery-kever al is opgelost... een goed begin!

Mocht je een keer in de buurt van Eindhoven komen en je hebt die tweede kever nog... ik wil er best een keer op puzzelen onder de binoc.

Grtz,
Tim

P.s. Oh ja... die larve kan ik niets mee... voorlopig vind ik de adulten al ingewikkeld genoeg!
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Lex Peeters

Tja Tim, ik ben een vogelaar he, en de tijd dat wij ongedetermineerde beesten 'verzamelden' ligt toch alweer een eeuw of zo achter ons -:)

De kans dat ik dit beestje op de betreffende plek terug vindt lijkt me erg klein. Ik zal voor een volgende keer enkele potjes toevoegen aan m'n uitrusting.

Groet

Lex

Lex Peeters

Ik heb het bewuste kevertje even flink uitvergroot. Misschien dat dat nog wat extra kenmerken te zien geeft.

Vriendelijke groet

Lex Peeters

jan cuppen

Hij/zij oogt redelijk bijzonder, maar er gaat geen lampje branden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

Lijkt me een Leiodide: Agathidium bijvoorbeeld of Amphicyllus ofzo  ...
En de larf lijkt me een loopkevertje ...

Theodoor

Lex Peeters

Bedankt Jan en Theodoor,

Ik heb wat gegoogled en buiten het feit dat veel soorten die tot Leiodidae behoren erg veel van 'mijn' kevertje weg hebben, hebben sommigen ook de verdikking achter op de naad, die op mijn foto vooral verraden wordt door de breking van de spiegeling. Het zal dus erg close zijn. Een ex. dat identiek is aan mijn beestje ben ik echter (nog) niet tegengekomen.

Gr.,

Lex Peeters



Lex Peeters

Uiteindelijk alsnog: Agathidium nigripenne. Een 'truffelkevertje' dat in Beukenbos leeft en vooral in vermolmde beuken wordt aangetroffen. Dat was ook bij mij het geval. 'Niet zeldzaam' in Midden-Europa en in Nederland inheems. Wat rondgesurfd en ik lees nergens iets van familileden die moeilijk van deze soort te onderscheiden zouden zijn.

Groet

Lex Peeters  

Leon Olsthoorn

#12
Ik weet het niet Lex, als Theodoor niet meer kan noemen dan de familie en twee mogelijke genussen, dan zou ik zeer terughoudend zijn om er vervolgens zelf een naam op te plakken.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Tim Faasen

CiteerLijkt me een Leiodide: Agathidium bijvoorbeeld of Amphicyllus ofzo  ...

Lex,

Als je een nog grotere uitvergroting van de sprieten zou kunnen maken... Amphicyllus heeft een 4-ledige sprietknop, Agathidium een 3-ledige...

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

jan cuppen

Er zijn trouwens ook meer Agathidium-soorten dan afgebeeld op die site.  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Lex Peeters

Bijgevoegd de maximale uitvergroting die me op basis van het origineel mogelijk lijkt, maar of het iets zal toevoegen?...

Tim Faasen

Geen spoor van dekschildstrepen, wel een naadstreep... en de spriet lijkt me een drieledige knop te hebben (met een wat groter 7e sprietlid)... dat lijkt me al met al toch wel naar Agathidium te wijzen.

Ik heb persoonlijk te weinig ervaring met dit genus om er meer van te maken.
(de paar soorten in mijn collectie zijn het zeker niet)

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)