Afgevlakte duinslak ja of nee

Gestart door Jan-Jaap Spaargaren, oktober 20, 2018, 23:28:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Jaap Spaargaren

Op verzoek van de admin op het forum geplaatst.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163755599
Afgevlakte duinslak - Cernuella neglecta gezien op 2018-10-05 Noordhollands Duinreservaat - Papenberg
Foto's:








bij voorbaat dank Jan-Jaap Spaargaren

Tello Neckheim

Op de Papenberg komt Helicella itala voor. Ik zie een beschadiging aan het huisje waardoor de navel minder breed is geworden. Mogelijk dus een beschadigde Helicella itala.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Michael_Inden

#2
Ik houd mijn twijfels, de navel van een Helicella bouwt zich toch spiraalvormig op? Ik zie daar, rekening houdend met die beschadiging, geen spoor van.
En voor een Afgevlakte Duinslak lijkt de navel me weer wat te smal.  :huh:
Misschien is de Franse Duinslak een optie?

Tello Neckheim

Daar lijkt het huisje idd veel op maar ik ben een aantal keren op de Papenberg geweest en heb daar nimmer een andere Cernuella gevonden, wel Helicella itala (precies op die plek). Het is ook geen plek waar snel veel mensen komen of toeristen met spullen, zodat er nieuwe soorten worden ingevoerd. Er is ook maar een huisje gevonden, van de duinslakken is het bekend dat ze massaal kunnen voorkomen. 
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Jan-Jaap Spaargaren

Ik heb het huisje nog in collectie. Ik kan hem ook opsturen als dat helpt?
m.v.g. Jan-Jaap

Tello Neckheim

Opsturen is altijd een goede optie, een foto is maar een foto. Of het de moeite waard is om 100% zekerheid te krijgen is afhankelijk van de hoeveelheid huisjes dat je gevonden hebt. Als er toch een populatie Afgevlakte duinslakken op de Papenberg is gekomen zou dat zonde zijn want mogelijk dat de Heideslak dan verdwijnt. Als het huisje een Heideslak betreft is dat prettig om te weten omdat er dan geen dreiging is voor de soort. Heideslak is gevoelig en zeldzaam.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Tello Neckheim op december 02, 2018, 14:19:01 PM
Opsturen is altijd een goede optie, een foto is maar een foto. Of het de moeite waard is om 100% zekerheid te krijgen is afhankelijk van de hoeveelheid huisjes dat je gevonden hebt. Als er toch een populatie Afgevlakte duinslakken op de Papenberg is gekomen zou dat zonde zijn want mogelijk dat de Heideslak dan verdwijnt. Als het huisje een Heideslak betreft is dat prettig om te weten omdat er dan geen dreiging is voor de soort. Heideslak is gevoelig en zeldzaam.

OK, dan stuur ik hem naar jou op Tello.

m.v.g Jan-Jaap

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 09, 2019, 13:56:05 PM
Citaat van: Tello Neckheim op december 02, 2018, 14:19:01 PM
Opsturen is altijd een goede optie, een foto is maar een foto. Of het de moeite waard is om 100% zekerheid te krijgen is afhankelijk van de hoeveelheid huisjes dat je gevonden hebt. Als er toch een populatie Afgevlakte duinslakken op de Papenberg is gekomen zou dat zonde zijn want mogelijk dat de Heideslak dan verdwijnt. Als het huisje een Heideslak betreft is dat prettig om te weten omdat er dan geen dreiging is voor de soort. Heideslak is gevoelig en zeldzaam.

OK, dan stuur ik hem naar jou op Tello.

m.v.g Jan-Jaap

P.S. Zal ik gelijk een Vergeten/Slanke schorshoren meesturen? zie andere post over die waarneming en https://waarneming.nl/waarneming/view/164043811

Tello Neckheim

Hai Jan Jaap,

Inmiddels je slakkenhuisjes (Cernuella en Balea) per post teruggestuurd met briefje erbij.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Jan-Jaap Spaargaren