Hoofdmenu

Aap uit de mouw..?

Gestart door Rien Ondersteijn, oktober 20, 2018, 22:46:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163806497
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-10-20 Wamel - Wamelsche Uiterwaarden
Foto's:






Toelichting:
Apium ?
bij voorbaat dank Rien Ondersteijn
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

De wat liggende groeiwijze doet mij vooral denken aan groot moerasscherm - Apium nodiflorum...
Met vriendelijke groet, Rob

wim van wijngaarden

kleur, glans en wat vlezige blaadjes wijzen m.i. ook op A. nodiflorum
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

nielseimers

Groot moerasscherm klopt qua habitus, maar qua biotoop verwacht je hier veel eerder Kleine watereppe. Als je inzoomt op de bladsteel, zie je één dwarsschot zitten (aan de buitenkant zichtbaar als een ring). Dit duidt op Kleine watereppe.







Apium nodiflorum0 dwarsschoten
Berula erecta1 dwarsschot
Sium latifolium>1 dwarsschoten

Rien Ondersteijn

Citaat van: nielseimers op oktober 21, 2018, 09:09:05 AM
Groot moerasscherm klopt qua habitus, maar qua biotoop verwacht je hier veel eerder Kleine watereppe. Als je inzoomt op de bladsteel, zie je één dwarsschot zitten (aan de buitenkant zichtbaar als een ring). Dit duidt op Kleine watereppe.









Apium nodiflorum0 dwarsschoten
Berula erecta1 dwarsschot
Sium latifolium>1 dwarsschoten

De AB"C" kenmerken worden ze idd genoemd.
Ik vond Apium ook niet echt passen, maar noemde geen Berula omdat ik niet weet of die uitlopers heeft ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

wim van wijngaarden

Tja, ik moet ook niet reageren als ik geen koffie op heb.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Rien Ondersteijn

Berula blijkt uitlopers te hebben[en niet zo'n klein beetje ook].

Dank allen voor t meepeinzen[mét of zonder koffie...]
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Uit overzichtje van Niels:
Apium nodiflorum   0 dwarsschoten
Berula erecta   1 dwarsschot
Sium latifolium   >1 dwarsschoten


Mag ik ook even een dwarsschot afvuren? Speciaal voor Niels, die goed bruikbare overzichten en tabellen opstelt: een dwarsschot in een stengel (of elders) is een afscheiding tussen twee ruimten, dwars op de wand(en) staande. Als er daar meer van zijn, praat je dus over dwarsschotten, want anders heb je ernaast geschoten . . . (Het is ook best lastig, die botanische termen, met uitschieten van knollen - dat mag je dus weer geen uitschot noemen - en scheuten van bladdelen - een scheut water zou ze goed doen). Zoals gezegd, de bijdragen van Niels en andere bekende planteninzenders/forumleden zijn bepaald niet om af te schieten!
Groeten, succes,
Jan van der Brugge

nielseimers

Dankjewel Jan!  :rolleye: Een dwarsschot, twee dwarsschotten  :right:

Rob Koelman

Citaat van: nielseimers op oktober 21, 2018, 17:16:45 PM
Dankjewel Jan!  :rolleye: Een dwarsschot, twee dwarsschotten  :right:

En dan zijn er ook nog dwarse Schotten (Brexit)...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

De komende [jacht]tijd hoop ik geen Dwarse Schoten tegen te komen...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Vraag bedoeld voor Jan :

Hoe kant dat wij spreken van 1[één]dwarsschot en daarentegen van 0[núl] dwarsschótEN [nog minder dan één...]       ? 
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 21, 2018, 21:30:29 PM
Vraag bedoeld voor Jan :

Hoe kant dat wij spreken van 1[één]dwarsschot en daarentegen van 0[núl] dwarsschótEN [nog minder dan één...]       ?
Ik vind dat soort dingen ook interessant: https://onzetaal.nl/taaladvies/nul-boek-boeken/
(Nog veel gekker zijn de Slavische talen, waar verschillende telwoorden verschillende naamvallen krijgen).

JanHein

Rien Ondersteijn

Het rijtje zou ook als volgt kunnen :

Apium : minder dan éen dwarsschot.
Berula:                   éen dwarsschot
Sium :  méer    dan éen dwarsschot

.....  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Sorry, een formeel antwoord ter zake: ik heb op de spelling in het door Niels gegeven rijtje gereageerd, omdat ik vind dat teksten met een bewaarfunctie - waar die overzichten toch onder vallen - zoveel mogelijk vrij van fouten behoren te zijn. Dat geldt zeker als zulke teksten eventueel nog gepubliceerd worden, niet in een topic, maar in een "officieel" naslagdocument (zou natuurlijk ook een sticky kunnen zijn . . .). De rest valt buiten het botanisch onderwerp, nietwaar? Ik wil best met anderen taalkwesties bespreken die los van natuuritems staan, maar dan niet in dit forum.
Groeten, succes,
Jan van der Brugge