Trifolium subterraneum/Trifolium incarnatum.

Gestart door Sipke Gonggrijp, oktober 20, 2018, 22:12:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sipke Gonggrijp

Ik zou graag willen weten of het aan de hand van deze foto's te bepalen welke van de twee klavers het is?
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163802765
Klaver spec. - Trifolium spec. gezien op 2018-10-20 Amsterdam - Oosterpark
Foto's:
















bij voorbaat dank Sipke Gonggrijp

Rien Ondersteijn

Ik neig naar Onderaardse.
De blaadjes lijken me niet erg groot[Incarnatum is volgens mij forser] en de plant is nogal warrig/vroeg uitlopend, wat meer past bij Subterraneum.
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Ik weet het niet, maar ik kan morgen wel even kijken hoe "mijn" Onderaardse klaver erbij staat.

JanHein

migratorius

Ik weet het nog steeds niet, maar zo ziet de Onderaardse klaver er bij mij uit:


JanHein

wim van wijngaarden

Het beeld dat ik van Onderaardse heb is dat van de foto van JanHein met hartvormige deelblaadjes (indeuking aan de top). Ook ken ik die alleen volledig groen, niet met de pigmentvlekjes als op de foto's van Sipke. Maar Incarnaat heb ik maar weinig gezien.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

pierrevanvooren

Benieuwd Sipke! Jouw plant vertoont volgens mij alle kenmerken om als subterraneum te kunnen doorgaan, die zwarte streepjes op de bladen, bladvorm, beharing...Ik weet niet of incarnatum nu al zou kunnen bovenstaan, ik keek op een perceel waar er dit jaar uitbloeiden, maar er was (nog?) niets te vinden. Die heeft bovendien vaak een roodgerande top op zijn steunblaadje of zelfs een groenig bovenstukje. Wat ik dan wel zie op subterraneum van bij mij thuis is dat de steunblaadjes in een fijne punt uitlopen, wat dan weer niet klopt met die op jouw foto's. Ik ben wel nieuwsgierig om te weten of de vorm van de steunblaadjes wel een vast determinatief kenmerk is bij die klavers...

Sipke Gonggrijp

Bedankt iedereen voor de reacties.  ;)
Zwarte vlekjes komen juist wel vaker voor bij onderaardse. Maar goed, ik heb wat verzameld om op te kweken.
Ik denk dat de vorm van de steunblaadjes nu nog niet zoveel zegt.
Toch hou ik hem voorlopig maar op Trifolium spec.
Groet, Sipke.

M.V.S

Ik heb de kenmerken even niet paraat, dus misschien zeg ik nu iets heel doms.

Ik kan me uit andere topics in het verleden herinneren dat dit soort klavers gestreepte klaver bleek te zijn. Is dst nog een optie hier?
Groetjes, Marc

Sipke Gonggrijp

Citaat van: M.V.S op oktober 23, 2018, 18:22:02 PM
Ik heb de kenmerken even niet paraat, dus misschien zeg ik nu iets heel doms.

Ik kan me uit andere topics in het verleden herinneren dat dit soort klavers gestreepte klaver bleek te zijn. Is dst nog een optie hier?
Dom zeker niet!
Maar volgens mij hebben alleen beide eerder genoemde soorten langs de bladrand van die duidelijk uitstekende haren, althans in mijn herinnering.