Sprinkhaan Venetië 9

Gestart door mgeven, oktober 17, 2018, 19:33:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgeven

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/163690746
Veldsprinkhaan onbekend - Gomphocerinae spec. gezien op 2018-07-29 Italy - Rosolina (comuni)
Foto's:




bij voorbaat dank Michel Geven

wieneb

Groeten,
Wiene Bakker

mgeven


RoyKleukers

Ik denk eerder aan A. longipes ....
EIS-coordinator sprinkhanen

wieneb

Wat is het verschil? Ik dacht dat dat onwaarschijnlijk was omdat die niet in die regio nog niet bekend is, terwijl andere soorten Acrotylus (Acrotylus insubricus en Acrotylus patruelis) daar wel zijn gezien
Groeten,
Wiene Bakker

mgeven

Ik had zelf andere Sprinkhanen daar A. Longipes genoemd, maar die hebben veel meer tekening in de vleugels: https://michelgeven.zenfolio.com/venetie_2018/hb745fc73#hb745fc73

wieneb

Helaas is dat vaak niet zo simpel. Ik heb al wel gelezen dat de kleur van de achtervleugelbasis (geel of rood) belangrijk is, maar die zien we niet op de foto (heb je die misschien gezien?). Ik denk dat Roy andere kenmerken kent.
Groeten,
Wiene Bakker

mgeven

Volgens mij beide geel, maar geen opname's van helaas

RoyKleukers

Acrotylus longipes is slanker en bleker en de poten zijn langer dan bij de andere twee. De soort is wel degelijk uit de omgeving van Venetië bekend. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

mgeven


RoyKleukers

Ik heb nog een second opinion gevraagd aan Luc Willemse en hij twijfelt en denkt eerder aan A. patruelis. Het lijkt me het beste om hem op A. patruelis te zetten, dan zetten wij hem op niet te beoordelen.
EIS-coordinator sprinkhanen

wieneb

Citaat van: RoyKleukers op oktober 21, 2018, 20:04:02 PM
De soort is wel degelijk uit de omgeving van Venetië bekend.

Ik zie nu dat ik niet goed heb gekeken...

Citaat van: mgeven op oktober 20, 2018, 06:14:57 AM
Volgens mij beide geel, maar geen opname's van helaas

Dat past dan weer beter bij A. longipes  :rolleye:, misschien zitten ze er wel allebei. Mooi gebiedje voor sprinkhanen in ieder geval!
Groeten,
Wiene Bakker

RoyKleukers

Deze is door Axel Hochkirch als patruelis goedgekeurd. Ik heb nog even bij hem nagevraagd of hij longipes heeft overwogen ...
EIS-coordinator sprinkhanen