Donkere winteruil volgens controle determinatie nieuw toegevoegde 100%?

Gestart door Reintjes, oktober 15, 2018, 23:24:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Reintjes

------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163627439
Donkere winteruil - Conistra ligula gezien op 2018-10-13 Broekhuizen - Broekhuizerbroek
Foto's:




bij voorbaat dank Bart Reintjes

------------einde kopiëren----------------------------

BDORT

Naar mijn mening is de vleugelpunt tamelijk stomp en de achterrand heeft niet echt een rechte hoek met de voorrand. Het lijkt dus eerder een donkere bosbesuil.
Met vriendelijke groet,

Ben van Dort

Reintjes

#2
Beste Ben

Dat denk ik namelijk ook en ik had er eerst Bosbesuil staan. Maar de controle determinatie gaf bij de twee bovenste foto's aan dat ik fout zat en het voor 93% een Donkere winteruil is.
Toch denk ik dat je gelijk hebt. Ik ga de waarneming aanpassen naar Bosbesuil.
Bij die onderste twee foto's (een andere uil) gaf de controle determinatie trouwens aan dat het voor 100% zekerheid een Donkere winteruil was. Zou dat dan ook niet kloppen?

Mvg Bart Reintjes

Daniël_Muilwijk

Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

BDORT

De laatste 2 vind ik inderdaad moeilijker te beoordelen. Het liefst zou je willen zien dat de achterrand vanaf de vleugelpunt eerst iets terugwijkt. Dat zie je hier niet heel duidelijk. Aan de andere kant staan er exemplaren in het overzicht van goedgekeurde donkere winteruilen waarvoor dat ook geldt. Iemand met meer ervaring met donkere winteruilen kan hier misschien wat meer over zeggen.
Met vriendelijke groet,

Ben van Dort

Reintjes

Beste Ben en Daniel

Ben Kruijsen heeft erna gekeken en de derde foto van de vier die is toegevoegd goedgekeurd op waarneming.nl obv beschrijving/waarschijnlijkheid (blauw vinkje).
De andere heb ik als donkere vorm van Bosbesuil ingevoerd. Bij de derde foto zie je duidelijk de spitse vleugelpunten en niet de afgeronde vleugelpunten zoals bij de bosbesuil.

mvg Bart Reintjes

GerritTuinstra

Ben benieuwd wat Marcel Prick ervan zegt, maar ik vind de spitse vleugelpunten nou niet overtuigend.
Groet,
Gerrit