Lupinus albus? Etremadura

Gestart door vanmiddelkoop, oktober 15, 2018, 19:56:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/163453246
Lupinus albus gezien op 2018-04-30 Spain - Castilblanco
Foto's:




bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

Ans Gorter

We hebben geen détailfoto's maar ik denk wel dat je gelijk hebt, want de volgende zichtbare elementen van je foto's stemmen overeen met de gegevens uit de Flora Iberica:
bladsteeltjes 4/6 cm; 5/9 deelblaadjes, van 2.5 -3.5 x 1.4-1.8 cm. bij de onderste bladeren en 4-5 x 1-1.5 bij de bovenste bladeren; blad bijna glad aan de bovenkant; bloeiwijze  5/10 cm in eindstandige aar van < 25 bloemen; kroon wit tot gelig.
Ik heb de indruk dat het om een (verwilderde) cultivar gaat want alle regios' waarin de plant voorkomt staan tussen haakjes, maar ik ben er niet zeker van wat de betekenis van die haakjes is. Misschien weet iemand ànders het?
Groet van Ans

vanmiddelkoop

Ha Ans,
Zou leuk zijn!Het was wel helemaal achteraf,maar dat kan natuurlijk met verwilderen ook altijd.

Groetjes Betty

e.kneepkens

Schijnt veel gekweekt te zijn als voedsel (de zaden) voor mens en dier.
De haakjes betekenen: deze haakjes betekenen:   [ ]
encerrando una sigla provincial, indica que el taxon en cuestión está naturalizado —o está cultivado y puede no parecerlo— en esa provincia; después de PM, se usa para indicar las islas en las que la planta está presente; en el resto de los casos, para incluir una aclaración hecha por los editores

Ik begrijp daar uit dat de plant niet inheems is maar verwilderd. Oorsprong van deze soort:Balkan
met vriendelijke groet, Emanuel