modderbekerzwam?

Gestart door Leonard Minkema, oktober 14, 2018, 23:49:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leonard Minkema

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163590168
onzeker Bekerzwam onbekend - Peziza spec. gezien op 2018-10-12 Schoorl - Schoorlse Duinen
Foto's:




Toelichting:
Langs de rand van ruiterpad, in vochtige grond, modderachtig. Dichtsbij vooral Zilversparrren, verder ook loofbomen. In kalkarm duingebied. Diameter grootste zwammetje 2,5 cm. Leek wel iets vocht te melken maar niet zo duidelijk als bij bijvoorbeeld de Zwavelmelkbekerzwam. Iets groenige kleur in de gladde binnenzijde. Buitenzijde zie foto s.

Is Peziza limnaea ( Bruine modderbekerzwam ) een goede mogelijkheid ?
bij voorbaat dank Leonard Minkema

wimperzwam

Niet uitgesloten maar macroscopisch niet altijd de onderscheiden van P. badia die ook graag op schrale zandgrond groeit. Microscopisch verschillen beide soorten in sporenornamentatie.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Leonard Minkema

Henk,

Bedankt voor je reactie terug.
Ik heb enkele afbeeldingen bekeken van P Badia , die lijkt er macroscopisch idd best veel op.
Ik wil wel een exemplaar opsturen voor macroscopisch onderzoek.
Indien je dat goed vind hoor ik het graag.

Mvgr. Leonard

wimperzwam

Wil er wel naar kijken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

wimperzwam

Hallo Leonard, heb jouw Peziza bekeken, beide vruchtlichamen zijn onrijp de vorming van sporen in een aantal asci is net op gang gekomen en nu ongeveer half zo groot als bij rijpheid. Zal proberen of de vruchtlichamen nog narijpen maar bij Peziza is dat vaak lastig als de sporen nog zo ver van totale rijpheid verwijderd zijn. Je wordt op de hoogte gehouden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

wimperzwam

Hallo Leonard, sommige asci bevatten sporen waar de ornamentatie toch wat verder tot ontwikkeling is gekomen. Deze ornamentatie is in iedergeval ver genoeg om er zeker van te zijn dat P. badia (gedeeltelijk netwerk) wel uitgesloten kan worden, lijkt duidelijk in de richting van P. limnaea (geisoleerde meestal wat verlengde wratjes) te gaan. Zo zie maar weer jouw eerste gedachte was de slechtste nog niet.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Leonard Minkema

Bedankt Henk !
Voor de moeite en tijd voor je microscopisch onderzoek.
Ik ga spoedig nog even kijken bij deze zwammetjes om te kijken hoe ze er na een klein weekje uitzien.
Het is een schaduwrijke plek dus ben benieuwd.

Mvgr. Leonard