Opgelost: Gewone Grootoor? Nee, Gewone Dwergvleermuis, baltsend.

Gestart door Hans van B., oktober 14, 2018, 11:50:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van B.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163531716
onzeker Gewone Grootoorvleermuis - Plecotus auritus gezien op 2018-10-13 Leiden - Merenwijk
Foto's:


Toelichting:
Twijfel vanwege plek. De laatste dagen pik ik het signaal op langs de Bosrode vanaf de stip in zuidelijke richting tot aan de hoek. Een halfopen dubbele rij bomen. Kan het ook een Grijze Grootoor zijn? Of iets heel anders? Redelijk regelmatig qcf op 15 kHz, springt tussendoor even naar 45 kHz.
bij voorbaat dank Hans van Bostelen

Rob Koelman

Hmm, vraag me af of dit wel een vleermuis is. Alleen aan de hand van dit niet al te duidelijke sonogram durf ik er echter niet echt iets over te zeggen...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Kan je de opname zelf ook online zetten? Ben wel benieuwd naar hoe t klinkt :)
Douwe van der Ploeg

Hans van B.

Ik heb een .wav (opgenomen met Echo Meter Touch 2). Die kan ik niet uploaden in waarneming of forum. Heeft het zin het om te zetten naar mpg?
De app bij de batdetector maakte er overigens elke keer een Plecotus auritus van, zonder een tweede optie te geven.
Dacht eerst dat het misschien een insect zou kunnen zijn, maar die springen volgens mij niet ineens 20kHz hoger, zoals op meerdere opnames van dit geluid.
Helaas geen beter sonogram beschikbaar. Ik ben nog wat aan het oefenen met Echo Meter en Kaleidoscope.

Douwe van der Ploeg

Volgens dergelijke apps zit het hele land vol met grootoren en Kuhls dwergvleermuis.. Het continue geroep dat zo snel opelkaar volgt herken ik in ieder geval niet van een grootoor, iets menselijks (marterverjager) of anders dierlijks (vogeltjes, sprinkhaan) lijkt me waarschijnlijker.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Hans van B. op oktober 14, 2018, 19:50:05 PMIk heb een .wav (opgenomen met Echo Meter Touch 2). Die kan ik niet uploaden in waarneming of forum.

Stuur me even een pm. Dan krijg je mijn mailadres en kun je de wav opsturen. Vind deze opname wel interessant om even nader naar te kijken.

Zoals Douwe ook al aangeeft is dit zeer waarschijnlijk géén vleermuis...

Automatische determinatie van vleermuisgeluiden met een analyseprogramma geeft nu nog heel vaak volkomen foutieve determinaties. Helaas vertrouwen nog altijd veel te veel waarnemers geheel op de uitkomsten van dergelijke programma's. Een veel duidelijkere disclaimer kan mogelijk helpen...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#6
Vandaag zowel een opname met het heterodyne geluid als de time-expansion opname ontvangen.

Zowel het heterodyne geluid (MP4) als de time expansion opname laten - in combinatie met beschrijving van het gedrag - heel duidelijk een baltsende gewone dwergvleermuis zien.

Het sonogram hierboven geeft een totaal verkeerde indruk. Mogelijk zijn een aantal parameters niet goed ingesteld. Hieronder een sonogram gemaakt met BatSound.



Met vriendelijke groet, Rob

Hans van B.

Bedankt Rob. Ik heb de waarneming inmiddels gewijzigd en de geluidsopname toegevoegd.

Hans

Douwe van der Ploeg

Ja, dat ziet er een heel stuk logischer uit  ;D Mooi werk, Rob!
Douwe van der Ploeg