Hellingplant uit Ronda - Spanje

Gestart door Michiel vV, oktober 12, 2018, 20:30:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel vV

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

De plant komt voor op een vochtige helling van een kloof op 700 meter hoogte.
Ik dacht eerst aan Actaea spicata, Christoffelkruid, maar ik zie geen wrn van deze plant in Spanje. Wie heeft een idee?
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/163479395
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-09-30 Spain - Cudad de Ronda
Foto's:




bij voorbaat dank Michiel van Vliet

Rien Ondersteijn

Kan t een Peucedanum[Ostruthium]-heette vroeger Angelica-zijn geweest ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Michiel vV

Interessante richting, Rien. In zuid Spanje zijn twee waarnemingen bekend. De bladstengels zijn op de foto echter duidelijk kantig (vierkant). Dit kenmerk kan ik bij Peucedanum ostruthium niet echt terug vinden. Ik weet niet of dit een hard kenmerk is?

e.kneepkens

Ook mijn 1e gedachte was Peucedanum ostruthium. Ken hem alleen van reizen in het Alpengebied. Maar hij blijkt idd. ook in Spanje voor te komen.
Peuc.ob.  naar mijn idee blad dat 'vleziger'is dan jouw plant. Ook de tanding is fijner.Het zijn niet zulke harde kenmerken als je zou willen.
Ik heb een alternatief voor je: Peucedanum hispanicum, is wat fijner van bouw dan P.ostr. Over een 4-kantige stengel heb ik nog niets kunnen vinden.
met vriendelijke groet, Emanuel

Plantoon

Smyrnium olusatrum past uitstekend in dat milieu

Datura

Met Antoon eens (P. osthrutium herken ik in de Alpen in 1 oogopslag, maar die kon ik er hier niet van maken, nu is het natuurlijk mogelijk dat die er in Z-spanje een andere habitus heeft, maar S. olusatrum past m.i. beter)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Michiel vV

Allen bedankt voor het meedenken. Smyrnium olusatrum komt overeen, ook de vierkantige bladstengels. En het habitat is ook prima geschikt.

Rien Ondersteijn

Ik heb niks tegen Smyrnium [integendeel-mijn eerste kennismaking met de Engelse kust zal ik nooit vergeten d.m.v. Smyrnium]
Maar het ís en blijft een kustplant -tenzij gekweekt- en hier is de kust erg ver weg.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Mooi dat je er niks op tegen hebt Rien :). Het kaartje van de soort op Anthos.es laat zien dat hij door heel Spanje aangetroffen wordt.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Goed,dat je t zegt Kim-ik verkeerde in de veronderstelling,dat ie zowat altijd aan de kust voorkwam.
Groene groe[n]tjes.Rien.