sporen van een otter?

Gestart door P. Kuijper, oktober 11, 2018, 09:59:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

https://waarneming.nl/waarneming/view/163254533
onzeker Europese Otter - Lutra lutra gezien op 2018-10-05 Wilsum - Scherenwelle
Foto's:






Met vr. groet,
P. Kuijper

Vincent Martens

De prenten zijn te klein voor otter. De kleinste otterprenten hebben een breedte van bijna 5cm.
groeten, Vincent

gbeersma

Vincent, hoe kom je bij die 5 cm.? Volgens mij heb je dan beide voetsporen samen gemeten i.p.v. 1 exemplaar.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Citaat van: gbeersma op oktober 11, 2018, 11:32:17 AMhoe kom je bij die 5 cm.? Volgens mij heb je dan beide voetsporen samen gemeten i.p.v. 1 exemplaar.

Citaat van: Vincent Martens op oktober 11, 2018, 10:09:04 AMDe kleinste otterprenten hebben een breedte van bijna 5cm.
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Gaat inderdaad om iets veel kleiners. Ik vermoed bruine rat.
Met vriendelijke groet, Rob

P. Kuijper

Op de 3e foto lijkt het dier te hebben gerend, komt dat overeen met de manier waarop een rat de poten dan neerzet?
Met vr. groet,
P. Kuijper

gbeersma

Citaat van: Rob Koelman op oktober 11, 2018, 11:55:42 AM
Citaat van: gbeersma op oktober 11, 2018, 11:32:17 AMhoe kom je bij die 5 cm.? Volgens mij heb je dan beide voetsporen samen gemeten i.p.v. 1 exemplaar.

Citaat van: Vincent Martens op oktober 11, 2018, 10:09:04 AMDe kleinste otterprenten hebben een breedte van bijna 5cm.

Je hebt gelijk Rob. Even te snel gelezen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Citaat van: Peter Kuijper op oktober 11, 2018, 13:23:55 PMOp de 3e foto lijkt het dier te hebben gerend, komt dat overeen met de manier waarop een rat de poten dan neerzet?

Jazeker, gaat om de zgn. viersprong. Kijk maar eens naar de afbeelding op pagina 69 van de veldgids Diersporen van Annemarie van Diepenbeek.
Met vriendelijke groet, Rob

P. Kuijper

Citaat van: Rob Koelman op oktober 11, 2018, 15:04:18 PM
Citaat van: Peter Kuijper op oktober 11, 2018, 13:23:55 PMOp de 3e foto lijkt het dier te hebben gerend, komt dat overeen met de manier waarop een rat de poten dan neerzet?

Jazeker, gaat om de zgn. viersprong. Kijk maar eens naar de afbeelding op pagina 69 van de veldgids Diersporen van Annemarie van Diepenbeek.
Die veldgids heb ik nou net niet liggen :) Is ie toevallig digitaal in te zien?
Met vr. groet,
P. Kuijper

Rob Koelman

Citaat van: Peter Kuijper op oktober 11, 2018, 13:23:55 PMOp de 3e foto lijkt het dier te hebben gerend, komt dat overeen met de manier waarop een rat de poten dan neerzet?

Citaat van: Rob Koelman op oktober 11, 2018, 15:04:18 PMJazeker, gaat om de zgn. viersprong. Kijk maar eens naar de afbeelding op pagina 69 van de veldgids Diersporen van Annemarie van Diepenbeek.

Citaat van: Peter Kuijper op oktober 11, 2018, 18:40:57 PMDie veldgids heb ik nou net niet liggen :) Is ie toevallig digitaal in te zien?

Geen idee, maar hieronder de bedoelde afbeelding:

Met vriendelijke groet, Rob

P. Kuijper

Bedankt Rob. Komt wat mij betreft wel aardig overeen alhoewel ik de afdrukken van de voorpoten daar wel wat langwerpiger vind lijken dan die op mijn foto's. Maar dat is misschien maar net afhankelijk van de ondergrond.
Met vr. groet,
P. Kuijper