Witte kwikstaart alba of ssp alba alba?

Gestart door sjaakvantiel, oktober 11, 2018, 21:51:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163447496
Witte Kwikstaart onbekend - Motacilla alba alba / yarrellii gezien op 2018-10-11 Oostvaardersplassen - Bezoekerscentrum
Foto's:








Toelichting:
4 op het dak van het Buitencentrum. Een juveniele Witte kwik of de witte vorm
bij voorbaat dank sjaak van tiel

frankneijts

IK denk dat je bedoelt of dit eventueel een Rouwkwikstaart is? Daarvoor is echter geen reden: alles wijst op een Witte Kwikstaart.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lukasverboom

Ik denk dat de waarnemer "ssp. alba" interpreteert als een zeldzamere verschijning dan de "gewone" witte kwikstaart. Als dat zo is: Motacilla alba alba is de ondersoort die bij ons voorkomt. Vrijwel alle witte kwikstaarten in Nederland zijn Motacilla alba alba.

Waarom hebben we trouwens nog de verzamelsoort Motacilla alba alba / yarrellii als we al Motacilla alba hebben?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

sjaakvantiel

Van een Rouwkwik ging en ga ik niet uit. Ik dacht idd. dat een aanzienlijk wittere uitvoering (o.a. witte keel) meer bijzonder was dan M. alba alba. Niet dus. bedankt voor de uitleg. Mvg. Sjaak.

Jan vH

Citaat van: lukasverboom op oktober 12, 2018, 01:13:13 AM
Waarom hebben we trouwens nog de verzamelsoort Motacilla alba alba / yarrellii als we al Motacilla alba hebben?

Zie dit topic voor de achtergrond: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=171736.0
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankneijts

Citaat van: sjaakvantiel op oktober 12, 2018, 14:35:33 PM
Van een Rouwkwik ging en ga ik niet uit. Ik dacht idd. dat een aanzienlijk wittere uitvoering (o.a. witte keel) meer bijzonder was dan M. alba alba. Niet dus. bedankt voor de uitleg. Mvg. Sjaak.

Sorry voor de verkeerde vooronderstelling Sjaak. Witte Kwikstaarten zijn wel wat variabeler dan de meeste veldgidsen suggereren. Meer of minder wit (of zwart..) hangt o.a. samen met de leeftijd, jaargetijde en geslacht. Globaal kun je zeggen dat het meeste zwart (minste wit) voorkomt bij adulte (>2e kj) mannen in zomerkleed en het minste zwart (meeste wit/grijs) bij 1e jaar wijfjes ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sjaakvantiel

Bedankt Jan en Frank. Heb de hele discussie doorgelezen en begrijp nu in ieder geval de beroering. Ook de variabiliteit van de kwikken is me nu duidelijker. Ik zag op waarneming 2 kaartjes met verschillende dichtheden, vandaar o.a. mijn vraag. Ik wijzig de waarneming in M. alba alba; 1e jaars vrouw. M.v.g. Sjaak.

adriaens

Zo eenvoudig is leeftijds- en geslachtsbepaling niet, Sjaak.
Jouw vogel is een adult (te zien aan het patroon van de grote dekveren)
en geslachtsbepaling is hier niet mogelijk.

sjaakvantiel

Ok. Dan ga ik daar maar eens op "studeren". Ik wijzig het overeenkomstig. Bedankt en m.v.g. Sjaak.