Ik word om de haverklap door de politie "aangesproken", vooral natuurlijk als je 's nachts ergens aan het scharrelen bent. Vind ik niet raar. Je kunt je wel onterecht in een hoek gezet kunnen voelen, zeker in je eigen tuin stel ik me zo voor, maar in feite bewijzen je een dienst: Als het iemand anders is die met slechte bedoelingen in jouw tuin rondscharrelt met een zaklamp wil je natuurlijk ook wel dat ze daarop reageren als ze het zien.
Altijd gewoon vriendelijk te woord staan, zij doen ook gewoon hun werk en op het ogenblik dat ze je aanspreken in zo'n situatie doen ze juist precies wat we allemaal graag willen dat ze doen (ipv boetes uitschrijven voor door rood rijden op een overzichtelijk kruispunt om 4 uur 's nachts - dat zouden ze ook kunnen doen, dus dan heb ik liever dit

) Heb nog nooit meegemaakt dat het onplezierig werd en maar één of twee keer op zeker twintig "contactmomenten" dat er om identificatie werd gevraagd. Daar ben ik dan overigens wel zéér terughoudend mee, want ik vind dat als ik niet aantoonbaar in overtreding ben dat ze dan ook niet hoeven te weten wie ik ben (al is de wet een paar jaar geleden wel zo veranderd dat ze het altijd mogen vragen meen ik, maar dat vind ik dus belachelijke wetgeving), dus als ze om ID vragen dan krijgen ze wel absoluut eerst de wedervraag waarom dat nodig zou zijn. Ik maak toch duidelijk en aannemelijk dat ik niet in overtreding ben ... Maar bij dat soort "onderonsjes" is het wel
altijd de toon die de muziek maakt. Als je driest en onvriendelijk tegen alles in gaat, kun je erop wachten dat het ontaardt natuurlijk.