Is deze slijmzwam rijp genoeg voor naamgeving?

Gestart door Josee, oktober 09, 2018, 11:35:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163344036
Myxomyceet indet - Myxomycota indet. gezien op 2018-10-08 Rotterdam - Kralingsche Bos
Foto's:


bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Marian Jagers

Dag Jose,

Is je vondst zo roze of komt dat door het fotograferen?
Groeten Marian

Josee

Hallo Marian, dank voor je reactie.De kleur was duidelijk roze inderdaad.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Marian Jagers

Dag Josee,

Gezien de structuur lijkt het me een Heksenboter. De roze kleur door de glazige wand heen schijnend is wat vreemd.
Slijmzwammen houden van vochtige omstandigheden. Ik denk dat jouw vondst het door de droogte niet gered heeft. De glazige wand duidt op voortijdige verdroging. De roze kleur ook. Sporen van slijmzwammen zijn in het begin kleurloos. Tijdens het rijpen verkleuren ze bij de meeste soorten. Bij Heksenboter gaat de verkleuring van kleurloos naar roze, naar donkerbruin. Dit laatste stadium heeft je vondst niet gehaald. 
Groeten Marian

Josee

Hartelijk dank Marian voor je leerzame uitleg. De structuur deed me ook direct aan heksenboter denken. Ik vond ze op dode dikke stammen die daar al jaren liggen en waar dit jaar veel meer zwammen waren te zien dan andere jaren. Deze vond ik in de holtes van de schors. Omdat het al schemerde kon ik geen foto's meer maken. Ik ga vandaag nog eens kijken en zien of er nog iets veranderd is.

Fijne dag
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Hallo Marian, ik ben vandaag teruggegaan en ook bij fel daglicht is het zwammetje duidelijk roze. Deze zat verborgen onder bramentakken, maar er waren er ook die onbedekt waren en die waren nagenoeg wit.

Ik heb de foto van vandaag bij de wn gevoegd.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Marian Jagers

Dag Josee,

Je nieuwe foto bevestigt m'n vermoeden. De Heksenboter had het opgegeven.
De aanhoudende droogte maakt het slijmzwammen (en de hele natuur) erg moeilijk.
Groeten Marian

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers