Hygrophorus fuscosquamula?

Gestart door stalino, oktober 08, 2018, 17:42:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

stalino

Graag zou ik willen weten welke soort dit is. H.fuscosquamula heb ik vorig jaar gevonden niet ver verwijderd van de vindplaats van nu. Is toen door Henk Huiser aldus benoemd.Mogelijk is dit een een andere  Hygrophoropsis. Wordt micr. onderzocht door Jan Knuiman, waarvoor hartelijk dank Ieko.

stalino

#1
Haal dit bericht even naar voren. ieko

Jan Knuiman

#2
Resultaten van het microscopisch onderzoek waren als volgt.

Sporenmaten (in water) 5.5-6.4 x 3.2-4.0 μm (zie foto).

Literatuurwaarden
H. fuscosquamula
FAN3: (6.5-)7.0-8.5(-9.0) x 4.0-4.5(-5.0) μm
FN: 6-9(-10) x 4-5 μm
Kibby*: 6-8 x 3.5-4.5 μm

H. auriantaca 
FAN3: 6.0-7.5(-8.0) x 3.5-4.5 μm
FN: 5-7 x 3.5-4.5 μm
Kibby*: 5.5-7 x 3-4 μm
*: Field Mycology, 13(2), 2012, pp. 43-50

De sporenmaten passen dus beter bij H. auriantaca. Er was geen verschil in sporenmaten tussen het lichtere en donkere exemplaar. 

Ik heb ook gekeken naar de samenstelling van de hoedhuid nabij het hoedcentrum. Die bestaan uit cilindrische hyfen met soms wat opgeblazen eindcellen. De breedte van die eindcellen lag tussen 11 en 21 μm en soms met een grijzige inhoud (zie foto's). Gespen waren aanwezig. Kibby haalt in zijn artikel Malcolm Storey aan die de hoedhyfen van H. fuscosquamula beschrijft als: "with inflated end cells with basal clamps and very pale greyish contents (vacuolar pigment), end cells cylindric to pointed-clavate, often flexuose and/or septate, variable in size and shape, 75–170 x 12–22 µm”. Over de breedte van de eindcellen van de hoedhyfen bij H. auriantaca heb ik geen informatie kunnen vinden.

Als laatste aspecten de kleur (zie foto's) en habitat. Het viel me op dat er een eigeel en een meer oranje gekleurd exemplaar in het pakketje zat. H. fuscosquamula wordt door Orton beschreven (uit Kibby's artikel) als: "as very pale with white to pale ochraceous lamellae very much like H. macrospora and, like that species, it grows with Juncus in wet habitats." De kleur zou sterk lijken op de relatief bleke H. macrospora (syn. H. pallida). Ik heb de indruk dat de kleuren beter passen bij H. aurantiaca.

Conclusie: Als de keuze beperkt blijft tot H. aurantiaca en H. fuscosquamula, lijkt mij H. aurantiaca beter passend.

Naar aanleiding van deze vondst heb ik ook eerder als H. fuscosquamula binnen dit forum gedetermineerde vondsten bekeken. Bij de betreffende posten kom ik daar eventueel op terug.

Groet,
Jan

Jan Knuiman

Gisteren heb ik dit topic afgesloten met de conclusie dat als de keuze beperkt is tot H. fuscosquamula en H. aurantiaca, laatstgenoemde soort de betere optie is. Vandaag voeg ik hieraan toe dat H. rufa waarschijnlijk een nog betere optie is. Zie daarvoor topic. https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=408849.0

Groet, Jan