Ik twijfel nu.......

Gestart door Rijswijk †, oktober 08, 2018, 11:52:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rijswijk †

Recent heb ik hier een foto voorgelegd van, wat ik dacht, een juveniele Havik. Dit werd bevestigd en zo staat hij nu in Waarneming.nl.
Gisteren dacht ik dezelfde vogel weer te zien: ongeveer dezelfde plek, weer erg laag vliegend. Gelet op de iriskleur lijkt me het in elk geval een juveniele vogel.
Foto ook nog laten benoemen door Naturalis beeldherkenning. Deze zegt: Wespendief.
Ik twijfel nu........ Graag jullie visie.
Groet, Minke.

jeroen vinke

Fotootje? De beeldherkenning voor vogels is normaliter niet heel accuraat.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jeroen vinke

Door de lichte iris zou de beeldherkenning mogelijk op wespendief uitkomen omdat deze een gele iris hebben. Misschien dat hij dat als belangrijk kenmerk eruit pakt
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rijswijk †

Het is me toen gelukt om de vraag met meezending van de waarneming te sturen. Nu lukt het niet...... Ik probeer nog effe, anders stuur ik de foto.
Groet, Minke.

Rijswijk †

Weet niet waarom het me nu niet lukt!!!
Hier de foto, sorry....
Groet, Minke.

frankneijts

Dit is een Buizerd. Vooralsnog zou ik een goede vogelgids zoals de ANWB-gids kopen of de app daarvan en die 'Naturalis-beeldherkenning' nog maar even met de vuilnisman meegeven. Misschien dat over een paar jaar e.e.a. beter werkt maar voorlopig is het nog k.. met p..  B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rijswijk †

Dank je Frank!
Weliswaar twijfel ik nu nog meer: niet aan je antwoord maar aan mijn determinatie van de Havik van 17 september jl. Ik heb toen de vogel die middag drie keer gezien, maar mogelijk heb ik toen ook  1x deze Buizerd gezien. Alhoewel ik wel zie dat deze vogel duidelijke donkere banden op de staart heeft en die Buizerd niet.
Stuur je de foto mee die toen door het forum als juveniele Havik is bevestigd en daarna een foto van de vogel die ik even daarvoor zag en dacht dat dit dezelfde Havik was.
Hoop da ik er dan uit ben!
Groet, Minke.

migratorius

En dat is wel een Havik, dus absoluut niet dezelfde vogel.

Ik kan een vogelgids zeker aanraden...

JanHein

Rijswijk †

Dank!
Ik blijf Roofvogels lastige materie vinden met en zonder gids...........
Groet, Minke.

frankneijts

Eens met Jan Hein natuurlijk .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op oktober 08, 2018, 14:28:52 PM
Eens met Jan Hein natuurlijk .. B)
Over de havik of over de vogelgids? B)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op oktober 08, 2018, 14:39:59 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 08, 2018, 14:28:52 PM
Eens met Jan Hein natuurlijk .. B)
Over de havik of over de vogelgids? B)

Beide natuurlijk, zie mijn post vóór die van Jan Hein ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Citaat van: frankneijts op oktober 08, 2018, 12:06:44 PM
Misschien dat over een paar jaar e.e.a. beter werkt maar voorlopig is het nog k.. met p..  B)

Ook een manier om het te zeggen.  ;D  Ik denk dat het de lading precies dekt  :duim: 
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rijswijk †

Uh, ik heb de (een hele oude) Peterson en een boek van Peter Hayman (Europese vogels).
Vandaag kreeg ik uit geheel onverwachte hoek zomaar de ANWB-gids cadeau.........
Groet, Minke.

frankneijts

Citaat van: Rijswijk op oktober 09, 2018, 20:05:06 PM
Uh, ik heb de (een hele oude) Peterson en een boek van Peter Hayman (Europese vogels).
Vandaag kreeg ik uit geheel onverwachte hoek zomaar de ANWB-gids cadeau.........

Natuurlijk is die ANWB-gids een enorme verbetering vergeleken met die andere 2 maar het is toch vooral ook hoe je met de voorhanden zijnde informatie omgaat. Zelfs in de 2e druk van de 'Peterson' (ook wel 'de Kist' genoemd naar de Nederlandse bewerker van de eerste drukken) uit 1955 kun je bij bijv. Ruigpootbuizerd al lezen dat die "witachtig bevederde poten tot op het loopbeen" heeft als onderscheid met Buizerd die een "onbevederd, geel loopbeen" heeft. Tot op de dag van vandaag worden hier nog foto's geplaatst van 'Ruigpootbuizerden' waarop een "onbevederd, geel loopbeen" je van een kilometer toegrijnst ... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mgieskens

En inderdaad ook de beschrijvingen lezen en niet alleen plaatjes kijken  B)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Koen MH

Citaat van: Rijswijk op oktober 08, 2018, 13:11:19 PM
Dank!
Ik blijf Roofvogels lastige materie vinden met en zonder gids...........

Een goede ID app vind ik "Merlin Bird ID" van TheCornellLab. Deze kon al jouw foto's in 1x goed determineren.
Zelfs met wat slechtere foto's heb ik er goede ervaringen mee: http://merlin.allaboutbirds.org/download/

Rijswijk †

@Koen: hulp van de Smelleken? Dank voor je tip! Ik ga eens kijken.......
Groet, Minke.

HPM

Citaat van: Koen MH op oktober 25, 2018, 09:44:43 AM
Citaat van: Rijswijk op oktober 08, 2018, 13:11:19 PM
Dank!
Ik blijf Roofvogels lastige materie vinden met en zonder gids...........

Een goede ID app vind ik "Merlin Bird ID" van TheCornellLab. Deze kon al jouw foto's in 1x goed determineren.
Zelfs met wat slechtere foto's heb ik er goede ervaringen mee: http://merlin.allaboutbirds.org/download/

"Merlin covers a limited number of the most common bird species found in North America."
Daar zitten dus geen vogels bij die voorkomen in Rijswijk.
Herman van der Meer

herbert74

voor de Merlin app kan je verschillende regio's downloaden, niet enkel Noord-Amerika

groeten

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

HPM

Citaat van: herbert74 op oktober 25, 2018, 11:29:56 AM
voor de Merlin app kan je verschillende regio's downloaden, niet enkel Noord-Amerika

groeten

Herbert

Ik begrijp uit de beschrijvingen dat het om regio's in Noord-Amerika gaat.
Herman van der Meer

herbert74

op smartphone versie kan je o.a. west Europa, britse eilanden, noord Europa en Iberisch schiereiland downloaden, zelfs in het Nederlands

groeten

Herbert
Herbert
Belgian birdlover