Bloem II Jordanië

Gestart door Marcel Klootwijk, oktober 07, 2018, 11:17:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel Klootwijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/163269480
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-09-21 Jordan - Aqaba
Foto's:




bij voorbaat dank Marcel Klootwijk
Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

HPM

Herman van der Meer

Rien Ondersteijn

Dacht ik ook-toen ik verder ging kijken kwam ik op Maritimum,maar dacht: 'die zal alleen aan de kust voorkomen'...
Blijkbaar niet, want Ans blijkt al eerder gereageerd te hebben met dezelfde naam.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Ans Gorter

#3
Ik heb me vergist want ik had weliswaar gechecked op GBIF maar had de gegevens niet voldoende uitvergroot, en bij opnieuw checken zijn er geen waarnemingen op die locatie gemeld. Even googelen leidde tot het volgende resultaat: "Pancratium sickenbergeri is a Saharo-Arabian plant species. It grows in deserts, such as the Negev. The flowers look like the Mediterranean species Pancratium maritimum, but the leaves of P. sickenbergeri are curly and the plant is much smaller. Unusually for the desert, the seeds are distributed by floodwaters when they occur in the winter.  Egypt incl Sinai, Israel, Palestinian Territories, Lebanon, Jordan, Syria, Saudi Arabia."  Dit lijkt een goede optie maar het is moeilijk te zeggen hoe groot de plant is en het is ook niet zo duidelijk of het blad gekruld is…..maar misschien is dat vliezige restje aan de basis toch het overblijfsel van gekruld blad.

Marcel Klootwijk

Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

Ans Gorter

#5
Zojuist vond ik in een reisverslag van 'greentours' een plantenlijst met de vermelding van Pancratium sickenbergeri in Wadi Rum. Nu bestaat er voor mij geen twijfel meer: formaat, milieu èn een locatie vlak in de buurt.

Marcel Klootwijk

Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

gertjanvannoord

Gertjan van Noord