botresten in bos Sauerland [D]

Gestart door annelies vriens, oktober 06, 2018, 17:15:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

In groot bos in Duitsland [Sauerland] trof ik deze botresten aan [gemarkeerd met € 0,50]. In de omgeving geen schedel of beenderen gezien. Is a.d.h.v. deze foto's te zeggen of het bijv. om een ree of vos gaat?
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/163240465
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2018-09-26 BRD - Hochsauerlandkreis
Foto's:








Toelichting:
ook via Forum
bij voorbaat dank annelies vriens

Rob Koelman

Ehm, munt van 5 euro? Dat is geen reguliere munt. Bedoel je soms 2 euro?

Los daarvan komen de botresten qua eerste indruk vrij fors over. Dan heb je het eerder over bijvoorbeeld (wild) varken of damhert. Voor edelhert of rund lijken de botten me te klein. (Alles onder voorbehoud van betere info over de afmetingen)

Dit soort botten zijn in principe prima te determineren door gebruik te make van een zgn. referentiecollectie, waarin de botten van bekende soorten zijn opgenomen. Die kun je dan gebruiken om te vergelijke met botten die je wilt determineren.
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Als ik het goed zie liggen er op foto twee ook nog twee keutels. Dan zeer waarschijnlijk van vos, die vaker dit soort 'opvallende plekken' voor markering gebruikt.
Met vriendelijke groet, Rob

annelies vriens

Beste Rob,
Sorry, ik bedoel € 0,50 muntstuk en keutels zag ik er inderdaad ook bij liggen. Bedoel je dat botresten zijn gemarkeerd door vos maar niet van een vos zijn of misschien wel en gemarkeerd door 2de vos?
Al met al waren het forse botresten, inschattend verspreid over ca. 1 m. Het bot op de laatste foto lag een stukje verderop.
Vriendelijke groet, Annelies

ronris

Lijkt mij wild zwijn, kamvorming op ruggewervels, langzaam in grootte aflopend van voor naar achter.

annelies vriens

Beste Ron,
Dank voor je reactie en uitleg. Ik heb de waarn. aangepast.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Rob Koelman

Citaat van: annelies vriens op oktober 07, 2018, 12:02:21 PM
Bedoel je dat botresten zijn gemarkeerd door vos

Dat is inderdaad wat ik bedoelde...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: ronris op oktober 08, 2018, 08:27:25 AMLijkt mij wild zwijn, kamvorming op ruggewervels, langzaam in grootte aflopend van voor naar achter.

Citaat van: annelies vriens op oktober 08, 2018, 11:40:55 AMDank voor je reactie en uitleg. Ik heb de waarn. aangepast.

Wild varken zou heel goed kunnen, maar hoe sluit je tam varken uit? De botten van wild varken en tam varken zijn vrijwel identiek qua vorm en formaat. De vindplaats ligt niet al te ver van een dorpje en slachtafval wordt wel vaker (illegaal) ergens gedumpt...
Met vriendelijke groet, Rob

ronris

Citaat van: Rob Koelman op oktober 08, 2018, 12:15:33 PM
Citaat van: ronris op oktober 08, 2018, 08:27:25 AMLijkt mij wild zwijn, kamvorming op ruggewervels, langzaam in grootte aflopend van voor naar achter.

Citaat van: annelies vriens op oktober 08, 2018, 11:40:55 AMDank voor je reactie en uitleg. Ik heb de waarn. aangepast.

Wild varken zou heel goed kunnen, maar hoe sluit je tam varken uit? De botten van wild varken en tam varken zijn vrijwel identiek qua vorm en formaat. De vindplaats ligt niet al te ver van een dorpje en slachtafval wordt wel vaker (illegaal) ergens gedumpt...
In principe mogelijk, maar dit gebied heeft hoge wildzwijnenstand waar veel afschot plaats vind. Slachtafval gaat daar meestal de mestvaalt op denk ik dan.