Dugesia lugubris/Dugesia polychroa

Gestart door Silvia Waajen, maart 15, 2008, 18:00:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Silvia Waajen

Gezien de afstand tussen de ogen ten opzichte van de afstand tot de rand van de kop zou links D lugubris en rechts D tigrina (Tijgerplatworm) op de foto te zien zijn. Bovendien mist D lugubris de ''oortjes'' aan de zijkant van de kop.

In de literatuur wordt gezegd dat er wel verwisselingsgevaar bestaat tussen D lugubris en D polychroa. Waaruit dat ''gevaar'' bestaat wordt echter nergens vermeld. Als iemand iets meer weet te vertellen, hoor ik het graag.

Onder een steen vonden we meerdere individuen van D lugubris en Bdellocephala punctata en een knalrode kogelronde grote eicocon. Voor zover mij bekend legt Dendrocoelum lacteum (Melkwitte platworm) rode eicocons maar deze platworm hebben we al een tijdje niet meer gezien. We gaan er vanuit dat deze eicocon dan ook niet van D lacteum is. In de literatuur wordt vermeld dat beide soorten ronde eicocons leggen.  Is er meer te vertellen over de eicocos van platwormen, kleur, grootte, in welke tijd ze gelegd worden enz?

Silvia



David Tempelman

dag Silvia,
mooie foto's alweer. ik heb de verschillende NL platwormen aan de lijst toegevoegd.
ik denk dat Dugesia tigrina wel klopt. volgens mij is dat de enige met zo'n leuk vlekkenpatroon, dus die waarneming kan daar wel bij.
m.b.t. het verschil tussen lugubris en polychroa: deze schijnen alleen m.b.v. genitaalonderzoek uitelkaar te houden te zijn, en dus niet van foto. ik heb daarom een verzamelgroep aangemaakt 'dugesia lugubris/polychroa'. de waarneming kan daar dus bij. misschien dat we er nog achter komen of ze toch determinabel zijn op grondvan patroon en habitat, maar dat moet ik nog zien.
dat van die eicocos moet ik nog nazoeken.
met vriendelijke groet,
David
met vriendelijke groet,
David

Silvia Waajen

Hallo David,

Inmiddels is mij ook duidelijk geworden dat Dugesia lugubris en D polychroa alleen via genitaalonderzoek van elkaar te onderscheiden zijn en dat er verder helemaal geen kenmerken zijn om ze uit elkaar te houden.  Beide soorten blijken in Nederland algemeen voor te komen in dezelfde wateren.  Op grond van habitat valt er dan helaas ook niets over de soort te zeggen.

Op onderstaande foto is een donkere eicocon te zien op een steeltje. Op de achtergrond weer een knalrode eicocon.  Bdellocephala punctata en Dugesia sp. waren allebei in de buurt.  Volgens de literatuur ''legt'' Dugesia sp cocons op een steeltje.  Over  kleur(variatie)  van de eicocons van beide soorten platwormen heb ik  helaas nog niets kunnen vinden.  Of die van Bd punctata op een steeltje staan??? Het is dus nog onduidelijk welke cocon bij welke soort hoort.  Ik ben erg benieuwd of er meer informatie te vinden is over eicocons van platwormen.

Silvia

David Tempelman

hallo Silvia,
er is wel wat literatuur over de NL platwormen, heb je die? ik zal er zelf even in kijken. verder zag ik je profiel op de laatste macrofauna nieuwsbrief, leuk, en dat is wellicht ook een kans om je vraag te stellen.
groetjes David
met vriendelijke groet,
David

Silvia Waajen

Hallo David,

Inmiddels ben ik in het bezit van enkele wetenschappelijke mededelingen uit de jaren 60 over platwormen. Hier zijn nog genoeg interessante dingen te lezen. B.v. dat Bd. punctata eicocons zonder steeltje legt en Dugesia sp. eieren met steeltje.

Inmiddels hebben we dit ook kunnen vaststellen in een andere plas waar we enkele malen gedoken hebben. In deze plas (die in verbinding staat met de Maas) komt Bd. punctata niet voor, wij hebben Bd. punctata daar in ieder geval niet kunnen vinden. Dugesia sp. kwam er massaal voor met massaal rode eicocons op een steeltje.

Om al dit soort zaken een beetje op een rijtje te krijgen heb ik een poging gedaan er een website van te maken.
Onderwaterwereld

Groetjes Silvia


David Tempelman

hoi Silvia, leuke website is dat aan het worden! en leuk ook dat je er achter bent gekomen hoe dat zit met die eicocons,  
met vriendelijke groet,
David