Natuur in het nieuws

Gestart door Johan Helmus, oktober 01, 2018, 19:17:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Voor natuurnieuwtjes die niet in een specifiek topic thuishoren  O0

Ik trap af:
Nederland heeft er een nationaal park bij
"Nederland heeft er officieel een nationaal park bij: Nieuw Land in Flevoland. De natuurgebieden de Oostvaardersplassen, het Markermeer, de Marker Wadden en de Lepelaarsplassen vormen gezamenlijk het nieuwe Nationaal park."

Het is wel een vreemde eend in de bijt, aangezien het een samenraapsel van wat losse gebieden is.
Groeten, Johan Helmus

Freek Verkerk

Ik weet niet of dit bij dit onderwerp past: https://www.nu.nl/dieren/5500796/voorbijganger-vindt-leeuwenwelp-langs-weg-in-tienhoven.html. Er is een jonge leeuw gevonden in Nederland. Dat betekent dat er in dit deel van de wereld, kan ook in Frankrijk zijn, dat er in dit deel van de wereld mensen zijn die zowel een mannetjes leeuw hebben als een vrouwtje, waarmee ze fokken. Gewoon leuk om even bij stil te staan dat er mensen illegaal dit soort dieren hebben. En dit is alleen maar een voorbeeld natuurlijk. Dan hebben we het over de mensen die tijgers hebben, slangen, krokkedillen, wolven, beren, jachtluipaarden, Olifanten, nijlpaarden en Giraffen. Tot nog toe wisten de eigenaren van die leeuwen buiten beeld te blijven, dus best mogelijk dat de eigenaren van die andere dieren ook nog onbekend zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

#2
Olifanten, nijlpaarden en giraffes zul je niet zo snel in privebezit in Europa aantreffen. Verder denk ik dat je het meer in het oostblok moet zoeken wat betreft handelaren die in (grote) exotische dieren handelen. Het is het niet zo moeilijk om online handel in veel dieren te vinden.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Arjan Broekhuizen

Populaties wilde dieren wereldwijd met 60 procent afgenomen
https://nos.nl/artikel/2257051-wnf-populaties-wilde-dieren-wereldwijd-met-60-procent-afgenomen.html

Het WNF ziet als reden voor de afname de vernietiging van leefgebieden door onder meer landbouw en overexploitatie.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Vervolg op het bericht van eerder vandaag:

Veel minder groepen wilde dieren, dat is een slecht teken voor de mens
https://nos.nl/artikel/2257131-veel-minder-groepen-wilde-dieren-dat-is-een-slecht-teken-voor-de-mens.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

https://www.nu.nl/dieren/5543447/provincies-vergoeden-wolven-veroorzaakte-schade-2022.html?redirect=1 Volgens dit bericht zouden wolven vorig jaar al 150 schapen gedood hebben in Nederland. Dat kan haast niet kloppen. UIt duitse cijfer weet ik dat wolven "gemiddeld" ongeveer 1 schaap per jaar doden. In Frankrijk zou dat ongeveer 20 schapen per wolf per jaar zijn, omdat ze daar de schapen vrij onbeschermd buiten laten lopen. 150 gedode schapen in Nederland zou erop wijzen dat er hier al een 7 wolven rondlopen (continue). Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 30, 2018, 20:13:01 PM
... 150 gedode schapen in Nederland zou erop wijzen dat er hier al een 7 wolven rondlopen (continue). Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Het lijkt mij best wel mogelijk dat er nu gemiddeld wel 7 verschillende Wolven in Nederland aanwezig kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

egilio

Lijkt me ook wel dat dat klopt. De meeste schade wordt veroorzaakt door wolven die niet bekend zijn met een gebied, en dus eerder prooi eten wat ze bij toeval tegenkomen, dan dat ze plekken opzoeken om natuurlijke prooi tegen te komen. En de meeste wolven die in Nederland rondlopen kennen die gebieden niet want het zijn dispersers. Vestigen zich eenmaal dan worden er niet zoveel schapen gepakt (Veluwe wolf, Naya in Belgie).
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Johan Helmus

'Babyfeestje' zorgt voor enorme natuurbrand
"Door een stupide actie van een vader in spe is 182 vierkante kilometer van onder meer een natuurgebied in Arizona in vlammen opgegaan en moesten tweehonderd mensen hun huis verlaten. De Amerikaanse Dienst voor Bosbeheer heeft de video daarvan nu vrijgegeven."

:rolleyes:
Groeten, Johan Helmus

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

In Nationaal Park Zuid-Kennemerland worden alle grote grazers voorzien van een gps-sensor. Hiermee kan beheerder PWN het gedrag monitoren van deze dieren.
Ik heb geen idee hoe groot deze nieuwe halsbanden zijn, maar dan zal het er niet echt natuurlijk meer uit zien.

Eerste Nederlandse Smart Park in Noord-Holland
https://www.animalstoday.nl/eerste-smart-park-noord-holland/
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

hans parlevliet

Wat dacht je van de halsbanden die ze tegenwoordig om de hals van zwanen en ganzen knopen?
mvg
Hans

egilio

#12
Ik ben wel benieuwd naar die technologie, vooral dit stukje: "sensoren die goedkoper en energiezuiniger zijn dan de huidige GPS-halsbanden kunnen meer dieren over een langere periode gemonitord worden". Je ziet vaak dat er nieuwe sensoren worden ingebouwd in zulke zenders (accelerometers, microfoons voor geluidregistratie, temperatuur meters, proximity sensors enz), maar batterijduur EN betrouwbaarheid kan en moet veel beter. Er zijn flinke stappen wat betreft batterijduur gemaakt, maar een uitval van 30% van zenders is nog steeds 'normaal'. Dat is erg frustrerend als je veel moeite doet om een dier te vangen, zo'n dier door het hele stressvolle proces van verdoven moet laten ondergaan en dat dan na een paar maanden een zender die 3 jaar mee moet gaan ermee ophoudt. Ik ga dit volgen en ik hoop dat meer dan 80% van de zenders over 2 jaar het nog doen. 
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

jva

#13
Zag dit bericht net voorbij komen: https://www.natuurenmilieu.nl/nieuwsberichten/kwaliteit-nederlandse-wateren-zwaar-onder-druk/

Dat geeft toch te denken..In natuurkringen wordt vaak gezegd dat de waterkwaliteit in ons land enorm verbeterd is en dat veel soorten daarvan profiteren. Je kunt je echter afvragen of dit wel zo is dan wel of we zo mogelijk niet weer op retour zijn. Zie bijvoorbeeld ook dit bericht over de afnemende libellenstand: https://www.vlinderstichting.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/libellentrend-niet-meer-positief

Er doemen ook nieuwe problemen op, waarvan de gevolgen zich maar moeilijk laten meten. Bovendien lijkt er überhaupt al amper gemeten te worden! Omdat NL ook bij verre na niet aan de Kaderrichtlijn Water kan voldoen, wordt er al gesproken over sancties door de Europese Commissie. Hoewel ik in dit kleine kikkerlandje nergens meer van opkijk (zie b.v. ook: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=414506.0), stemt het me toch wel somber.

Meer lezen: https://www.natuurenmilieu.nl/wp-content/uploads/2019/03/Onderzoeksrapport-Waterkwaliteit-en-biodiversiteit.pdf
Jelle

jva

In het Klimaatakkoord staat dat er in Nederland veel meer bos bij moet komen om koolstofdioxide (CO2) op te slaan. Tienduizenden hectares bomen moeten er volgens Staatsbosbeheer bij komen. Maar de realiteit is tegenovergesteld: in de praktijk wordt er elk jaar tussen de 1500 en 3500 hectare gekapt. De ontbossing in Nederland gaat verhoudingsgewijs nog harder dan in het Braziliaanse Amazonegebied, zegt Gert-Jan Nabuurs, hoogleraar Europese bosbouw.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2275074-leve-de-natuur-weg-met-het-bos.html
Jelle

Freek Verkerk

Citaat van: jva op maart 09, 2019, 16:02:27 PM
In het Klimaatakkoord staat dat er in Nederland veel meer bos bij moet komen om koolstofdioxide (CO2) op te slaan. Tienduizenden hectares bomen moeten er volgens Staatsbosbeheer bij komen. Maar de realiteit is tegenovergesteld: in de praktijk wordt er elk jaar tussen de 1500 en 3500 hectare gekapt. De ontbossing in Nederland gaat verhoudingsgewijs nog harder dan in het Braziliaanse Amazonegebied, zegt Gert-Jan Nabuurs, hoogleraar Europese bosbouw.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2275074-leve-de-natuur-weg-met-het-bos.html
Ik weet niet of men dat klimaat akkoord zo precies naleeft. Hoe hoog is het budget voor "Klimaat" dit jaar? En bovendien zijn wij europeanen vrijwel de enigen die zich druk maken om het klimaat, de amerikanen (Trump), Russen en ook Chinezen, mensen in Afrika, Zuid Amerika en India doen niet mee. Bovendien schijnt op een bepaald moment "the point of no return" mbt de klimaat verandering bereikt te zijn en men weet het eigenlijk niet precies wanneer dat moment precies is, want men begrijpt het klimaat niet goed, maar volgens sommigen is dat punt al overschreden en is het klimaat al niet meer te redden.   

Natuur wordt geregeld in ruimtelijke ordening en dat is een zaak van de provincie. Daar moet men keuzes maken voor weilanden, azielzoekers centra of bossen. En tot nog toe winnen de weilanden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

In grote lijnen snapt men het klimaat behoorlijk goed. Wat de impact van klimaatverandering lokaal, regionaal, per jaar is is moeilijker te voorspellen, net als hoeveel impact methaan gaat hebben en hoeveel methaan gaat vrijkomen van ontdooiende toendras. Maar niets doen is geen optie. Het beperken van klimaatverandering is niet om de wereld te redden, die zal blijven bestaan, het beperken van klimaatverandering is vooral om wereld te behouden waarin 8 miljard mensen kunnen leven. Warmt de oceaan meer op dan zal het minder CO2 op kunnen nemen en verzuren (gebeurd al), wat grote invloed heeft op het leven in de oceaan (in het verre verleden is door een dergelijke opwarming al eens >90% van het zeeleven gestorven). Als de oceaan geen bron van voedsel meer kan zijn, waar moeten we dan dat eten vandaan gaan halen? De CO2 van Nederland maakt wereldwijd weinig verschil, maar technologien om de wereldwijde CO2 uitstoot aan te pakken is nodig. Het hoog kleine Nederland met zijn goed ontwikkelde infrastructuur met veel hoog opgeleide mensen en stabiele politiek bevindt zich in een unieke positie om nieuwe technieken te ontwikkelen en uit te testen. Politici mogen dat wel wat meer uitbuiten door daarvoor investeringen vanuit inter governmental agencies aan te trekken omdat de problematiek een wereldwijde problematiek is. 
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Arjan Broekhuizen

Een paar weken geleden had 'De Monitor' een uitzending over de bomenkap in Nederland. Wat ik er uit heb gehaald:
- In Nederland is de doelstelling dat er meer bos moeten komen voor de opslag van CO2
- Deze doelstelling wordt nu niet gehaald; er verdwijnt meer bos dan er bij komt
- Volgens de boswet (?) moeten bomenkap gecompenseerd worden door nieuw bos, behalve
- Wanneer bomenkap is voor verbeteren van biodiversiteit (bijv. opnieuw aanleggen van heide zoals in Overijssel), dan hoeft dat niet gecompenseerd te worden

https://demonitor.kro-ncrv.nl/uitzendingen/bomenkap

Een heldere uitleg van een raar dossier. Vooral omdat de heide intensief beheerd moet worden. En historisch gezien is heide niet de oorspronkelijke situatie.

(En wat ik me al een tijdje afvraag: naaldbomen, komen die van oorsprong voor in Nederland. Ik denk altijd dat naaldbomen geintroduceerd zijn voor de houtproductie, maar dat naaldbomen van origine niet voorkomen in Nederland. Wij kennen toch alleen maar loofbomen? Of zit ik er naast?)

Citaat van: jva op maart 09, 2019, 16:02:27 PM
In het Klimaatakkoord staat dat er in Nederland veel meer bos bij moet komen om koolstofdioxide (CO2) op te slaan. Tienduizenden hectares bomen moeten er volgens Staatsbosbeheer bij komen. Maar de realiteit is tegenovergesteld: in de praktijk wordt er elk jaar tussen de 1500 en 3500 hectare gekapt. De ontbossing in Nederland gaat verhoudingsgewijs nog harder dan in het Braziliaanse Amazonegebied, zegt Gert-Jan Nabuurs, hoogleraar Europese bosbouw.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2275074-leve-de-natuur-weg-met-het-bos.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

peterv

Citaat van: Arjan Broekhuizen op april 09, 2019, 11:05:22 AM
(En wat ik me al een tijdje afvraag: naaldbomen, komen die van oorsprong voor in Nederland. Ik denk altijd dat naaldbomen geintroduceerd zijn voor de houtproductie, maar dat naaldbomen van origine niet voorkomen in Nederland. Wij kennen toch alleen maar loofbomen? Of zit ik er naast?)
Nederland valt binnen het natuurlijke areaal van Grove den. Omdat er in het verleden zowel bij ons als in de omringende landen veel is gekapt zijn de huidige naaldbomen in ons land allemaal aangeplant of nakomelingen van aanplant. Grove den is waarschijnlijk al in de late middeleeuwen uitgestorven en wordt sinds 1515 uit zaad gekweekt waarvan de herkomst niet meer autochtoon is (Maes et al 2006, inheemse bomen en struiken in Nederland en Vlaanderen). Daarnaast kan je Jeneverbes en Taxus beschouwen als inheemse naaldbomen. Of Fijnspar hier ooit wild heeft gestaan weet ik zo niet, het zou qua klimaat kunnen.
Peter Venema

Arjan Broekhuizen

Bedankt!

Citaat van: peterv op april 09, 2019, 21:26:17 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op april 09, 2019, 11:05:22 AM
(En wat ik me al een tijdje afvraag: naaldbomen, komen die van oorsprong voor in Nederland. Ik denk altijd dat naaldbomen geintroduceerd zijn voor de houtproductie, maar dat naaldbomen van origine niet voorkomen in Nederland. Wij kennen toch alleen maar loofbomen? Of zit ik er naast?)
Nederland valt binnen het natuurlijke areaal van Grove den. Omdat er in het verleden zowel bij ons als in de omringende landen veel is gekapt zijn de huidige naaldbomen in ons land allemaal aangeplant of nakomelingen van aanplant. Grove den is waarschijnlijk al in de late middeleeuwen uitgestorven en wordt sinds 1515 uit zaad gekweekt waarvan de herkomst niet meer autochtoon is (Maes et al 2006, inheemse bomen en struiken in Nederland en Vlaanderen). Daarnaast kan je Jeneverbes en Taxus beschouwen als inheemse naaldbomen. Of Fijnspar hier ooit wild heeft gestaan weet ik zo niet, het zou qua klimaat kunnen.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

Hoe idioot kun je zijn: https://www.nu.nl/dieren/5841045/limburgse-wasberen-worden-toch-niet-afgeschoten.html

Wasberen gaan opvangen. Die wasberen zijn nakomelingen van een populatie in Duitsland die sterk uitbreidt. Dus er kunnen jaarlijks honderden bijkomen. Hoe stelt men zich die opvang voor? Gewoon uitzetten in de OVP? Of in een bontfarm?   
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

OJGoreng

#23
Het gaat 'ronduit slecht' met de natuur in Nederland. Wat zijn de vier belangrijkste problemen?
CiteerRapport Raad voor de leefomgeving en infrastructuur De natuur verdwijnt en verschraalt. Het aantal dieren, planten en schimmels neemt snel af door bebouwing, aanleg van wegen en intensieve landbouw.
(NRC 23-3/'22)

Rapport, samenvatting en toelichting hier.
Met vriendelijke groet, Zainal