Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Natuur in het nieuws  (gelezen 592 keer)

Johan Helmus

• Member
Natuur in het nieuws
« Gepost op: oktober 01, 2018, 19:17:15 pm »

Voor natuurnieuwtjes die niet in een specifiek topic thuishoren  O0

Ik trap af:
Nederland heeft er een nationaal park bij
“Nederland heeft er officieel een nationaal park bij: Nieuw Land in Flevoland. De natuurgebieden de Oostvaardersplassen, het Markermeer, de Marker Wadden en de Lepelaarsplassen vormen gezamenlijk het nieuwe Nationaal park.”

Het is wel een vreemde eend in de bijt, aangezien het een samenraapsel van wat losse gebieden is.
Groeten, Johan Helmus

Freek Verkerk

• Member
    • Linkedin profile
Re: Natuur in het nieuws
« Reactie #1 Gepost op: oktober 07, 2018, 21:20:26 pm »

Ik weet niet of dit bij dit onderwerp past: https://www.nu.nl/dieren/5500796/voorbijganger-vindt-leeuwenwelp-langs-weg-in-tienhoven.html. Er is een jonge leeuw gevonden in Nederland. Dat betekent dat er in dit deel van de wereld, kan ook in Frankrijk zijn, dat er in dit deel van de wereld mensen zijn die zowel een mannetjes leeuw hebben als een vrouwtje, waarmee ze fokken. Gewoon leuk om even bij stil te staan dat er mensen illegaal dit soort dieren hebben. En dit is alleen maar een voorbeeld natuurlijk. Dan hebben we het over de mensen die tijgers hebben, slangen, krokkedillen, wolven, beren, jachtluipaarden, Olifanten, nijlpaarden en Giraffen. Tot nog toe wisten de eigenaren van die leeuwen buiten beeld te blijven, dus best mogelijk dat de eigenaren van die andere dieren ook nog onbekend zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

• Member
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2018, 13:25:50 pm »

Olifanten, nijlpaarden en giraffes zul je niet zo snel in privebezit in Europa aantreffen. Verder denk ik dat je het meer in het oostblok moet zoeken wat betreft handelaren die in (grote) exotische dieren handelen. Het is het niet zo moeilijk om online handel in veel dieren te vinden.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2018, 13:33:45 pm door egilio »
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Arjan Broekhuizen

• Member
« Reactie #3 Gepost op: oktober 30, 2018, 08:29:25 am »

Populaties wilde dieren wereldwijd met 60 procent afgenomen
https://nos.nl/artikel/2257051-wnf-populaties-wilde-dieren-wereldwijd-met-60-procent-afgenomen.html

Het WNF ziet als reden voor de afname de vernietiging van leefgebieden door onder meer landbouw en overexploitatie.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

• Member
« Reactie #4 Gepost op: oktober 30, 2018, 17:41:57 pm »

Vervolg op het bericht van eerder vandaag:

Veel minder groepen wilde dieren, dat is een slecht teken voor de mens
https://nos.nl/artikel/2257131-veel-minder-groepen-wilde-dieren-dat-is-een-slecht-teken-voor-de-mens.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

• Member
    • Linkedin profile
« Reactie #5 Gepost op: oktober 30, 2018, 20:13:01 pm »

https://www.nu.nl/dieren/5543447/provincies-vergoeden-wolven-veroorzaakte-schade-2022.html?redirect=1 Volgens dit bericht zouden wolven vorig jaar al 150 schapen gedood hebben in Nederland. Dat kan haast niet kloppen. UIt duitse cijfer weet ik dat wolven "gemiddeld" ongeveer 1 schaap per jaar doden. In Frankrijk zou dat ongeveer 20 schapen per wolf per jaar zijn, omdat ze daar de schapen vrij onbeschermd buiten laten lopen. 150 gedode schapen in Nederland zou erop wijzen dat er hier al een 7 wolven rondlopen (continue). Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

• Member
« Reactie #6 Gepost op: oktober 30, 2018, 21:37:12 pm »

... 150 gedode schapen in Nederland zou erop wijzen dat er hier al een 7 wolven rondlopen (continue). Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Het lijkt mij best wel mogelijk dat er nu gemiddeld wel 7 verschillende Wolven in Nederland aanwezig kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

egilio

• Member
« Reactie #7 Gepost op: oktober 31, 2018, 11:28:02 am »

Lijkt me ook wel dat dat klopt. De meeste schade wordt veroorzaakt door wolven die niet bekend zijn met een gebied, en dus eerder prooi eten wat ze bij toeval tegenkomen, dan dat ze plekken opzoeken om natuurlijke prooi tegen te komen. En de meeste wolven die in Nederland rondlopen kennen die gebieden niet want het zijn dispersers. Vestigen zich eenmaal dan worden er niet zoveel schapen gepakt (Veluwe wolf, Naya in Belgie).
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Johan Helmus

• Member
« Reactie #8 Gepost op: november 28, 2018, 17:47:46 pm »

‘Babyfeestje’ zorgt voor enorme natuurbrand
“Door een stupide actie van een vader in spe is 182 vierkante kilometer van onder meer een natuurgebied in Arizona in vlammen opgegaan en moesten tweehonderd mensen hun huis verlaten. De Amerikaanse Dienst voor Bosbeheer heeft de video daarvan nu vrijgegeven.”

:rolleyes:
Groeten, Johan Helmus
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.035 seconden met 20 queries.