Hoofdmenu

Pop Witvlakvlinder?

Gestart door corzonneveld, september 30, 2018, 20:48:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163058352
Witvlakvlinder - Orgyia antiqua gezien op 2018-09-30 Amsterdam - Nieuwe Meer - Oost
Foto's:


Er zaten flink wat rupsen, ook volwassen, van de witvlakvlinder in de directe omgeving - zie bijgevoegde foto. De cocon werd 'bewerkt' door een sluipwesp, zie andere bijgevoegde foto. De witte plukjes in de cocon zijn wellicht informatief, vandaar deze toevoeging.

Die witte velkes op de pop, wat zou dat kunnen zijn?

Tot slot: de waardplant was Hop.

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

jck


Rayan Majoor

Inderdaad de witvlakvlinder. Op de bovenste foto staat een pop van een mannetje.
Mooie foto ook van de sluipwesp terwijl ze haar 'werk' deed
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

corzonneveld

Vond de pop al erg klein, maar waar kan je het verder aan zien dat het een man is?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rayan Majoor

ervaring helpt erg, maar vrouwtjes zijn veel dikker en hebben nauwelijks vleugels (hier zie je duidelijk de vleugels) en zijn vgm nooit zo donker
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

corzonneveld

OK, en die wite vlekjes, is daar nog iets bijzonders mee? Het lijkt alsof het uit de pop stekend materiaal is, bijna een schimmel - al is dat uiterst onwaarschijnlijk gezien de sterke lokalisatie.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rayan Majoor

De witte schubjes zitten bij alle Orgyia-soorten die ik ken daar op de rug van de pop. Hoort er gewoon bij. Weet niet wat de functie ervan is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl