Russula delica? = R. pectinatoides

Gestart door sjaakvantiel, september 24, 2018, 22:42:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Humusrijke laag op zandgrond. Schaduw.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162837945
Witte russula - Russula delica gezien op 2018-09-20 Den Haag - Ockenburgh
Foto's:










Toelichting:
Stond onder gemengd loofhout. Licht gekrulde rand (maar denk bij nader inzien toch niet aan een Krulzoom).Kleur bruin gelig. Vlees van de top van de steel -en deels lamellen- groen blauwig. Basis van de steel roodbruin verkleurend. Dia. van de hoed ca. 5cm. Stevige steel, breekt niet. Denk aan een Russula en, ondanks dat geen roodbruine basis verkleuring wordt aangegeven in Gerhardt, aan Russula delica.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

wimperzwam

De Nederlandse naam van R. delica is Witte russula. Heeft jouw vondst daar enige gelijkenis mee? Kijk eens naar R. pectinatoides  (Onsmakelijke kamrussula) en kijk of je kenmerken genoemd in de beschrijving van deze soort op jouw foto's kunt ontdekken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

sjaakvantiel

#2
Bedankt voor je reactie Henk. Mijn gedachten gang: "In de beschrijving bij Gerhardt staat dat de Witte Russula van wit naar vlekkerig bruin verkleurd, vandaar niet alleen op een witte uitstraling gelet. Naar de opties 'Onsmakelijke' heb ik wel goed gekeken, evenals naar de 'Regenboog' en 'Groene'. Uit mijn hoofd was daar bij geen er sprake van een blauwige steel-top verkleuring (wel een grijze verkleuring van de lamellen bij de 'Scherpe'). Bij de 'Onsmakelijke" is i.d.d. sprake van een roestverkleuring bij de voet. De keuze voor de Witte kwam vooral door de steeltop verkleuring, die ik miste bij R. pectinatoides". Ik pas de waarneming aan.